Week 2 project dieren

Maandag gingen we naar buiten voor de vertelkring. We pakten het deze week eens helemaal anders aan. In plaats van iedereen individueel aan het woord te laten, werkten we met een binnen- en buitenkring. Zo kreeg iedereen de kans om te vertellen en was het minder moeilijk om aandachtig te blijven luisteren.








Deze week gingen we voor het eerst aan het werk met het planningsbord in de klas. Op het bord komen de lessen, taal, spelling, rekenen en Frans, die deze week aan bod komen. We kunnen duidelijk zien welke les alleen, per twee, klassikaal, in groep,...gemaakt moet worden. Op deze manier kunnen onze zelfstandige werktijd zelf leren inplannen. Uiteraard moeten we hier nog wat aan wennen, maar dat zal binnenkort heel vlot verlopen!

Maandagnamiddag gingen we naar de sporthal voor een nieuwe turnles. We begonnen onze les met een intensieve opwarming 'jagerbal'. Daarbij krijgen de tikkers/jagers een bal en moeten proberen om zoveel mogelijk leerlingen te raken met de bal. 




Daarna kregen we verschillende opdrachten. We leerden touwklimmen en slingeren zoals apen, we deden een tijgersprong over de plint, we slopen zoals roofdieren op jacht, we maakten kangoeroesprongen,... Kortom, we toverden de turnzaal om tot een denkbeeldige wildernis. Benieuwd wie de beste touwklimmer van de klas is? Kijk snel eens op de link onderaan (foto's). Daar kan je de filmpjes terugvinden.

















Onder het motto 'vele handen maken licht werk' ruimden we al het materiaal samen terug op. Dat is pas teamwork!


Dinsdag herhaalden we onze Franse woordenschat in de kring. We starten dit schooljaar ook elke ochtend met de dagkalender in het Frans. Het lukt steeds beter, knap hoor! 
Daarna was het tijd om aan de slag te gaan met de lesjes voor deze week. Het vijfde leerjaar werkte eventjes klassikaal en kreeg instructie van verschillende rekenlessen. We zijn bijna aan het einde van de herhalingslessen. Nog eventjes en dan komen de nieuwe zaken aan bod. 

In de namiddag verdeelden we onze klas in groepjes van 2 Ć  3. Iedereen bracht kosteloos materiaal mee en daar mochten we nu ons eigen fantasiedier van maken. We maakten eerst een woordspin rond 'fantasiedieren'. Wat een fantastische ideetjes! Een koe met het hoofd van een olifant, de poten van een flamingo en de staart van een tijger waren helemaal niet zo vreemd hoor ;-). Volgende week werken we onze creaties af en zullen we ze aan elkaar voorstellen. 







Uiteraard gingen we deze week ook verder met de projectlessen. Er werd gevraagd wat het klimaat te maken heeft met de uitsterven van bepaalde diersoorten. Daarom leerden we deze week wat het verschil is tussen klimaat en weer en maakten we kennis met de verschillende klimaattypes. Oewh, wat een serieuze materie! We kregen de hulp van Julie (ondersteuner). We splitsten de klas in twee groepen en voerden het experimentje uit om te weten te komen hoe het komt dat er verschillende klimaattypes zijn. Je hebt daarvoor enkel een donker lokaal, een zaklamp en een wereldbol nodig. Stap per stap zullen we verder leren over het klimaat en de klimaatveranderingen. 


Wie nog materiaal heeft die met dieren, klimaat, bedreigde diersoorten,... liggen heeft mag dit zeker en vast nog meebrengen! ZoĆ© bracht deze week wel iets heel speciaals mee. Aanschouw! 


Donderdagochtend startten we met een raadselkring. Helemaal niet zo evident hoor! Soms is het zo enorm belangrijk om het raadsel enkele keren te lezen. Het antwoord zit vaak in het raadsel zelf verstopt. Benieuwd of jullie het antwoord kennen? Laat zeker jullie antwoorden weten ;-)
  • Drie mensen stappen een voor een op de bus. Bij de volgende halte stappen er twee mensen op. Nog een halte verder stappen er vier mensen op en stappen er twee af. Hoe laat vertrok de bus aan de eerste halte? 
Na de kring gingen we aan de slag met de rekenles. Het vijfde herhaalde de kommagetallen. Eerst met materiaal, daarna mochten we op de bank schrijven met de speciale potloden. Zo leuk om te zien dat iedereen zo hard zijn best deed!












Het zesde leerjaar ging aan de slag met de verschillende soorten vierhoeken. Om alles nog eens op te frissen keken we nog eens naar het animatiefilmpje van 'koning Vierkant'. Heel grappig, maar iedereen kon het achteraf wel navertellen en aangeven waarom een vierkant een trapezium is, maar het omgekeerd niet klopt. 

Plots stond de chiro van Ledgem in de klas om reclame te maken voor de startdag. Deze gaat door op zondag 25 september aan de Chiro in Ledegem. Zin om eens te proberen? Iedereen welkom!


Op donderdag- en vrijdagnamiddag stonden er enkele spreekbeurten op de planning. We leerden heel wat bij over verschillende (onbekende) dieren. We leerden over de leefplaats, de verschillende soorten,... Goed gedaan!









Volgende week dinsdag gaat 5/6 samen met 1/2 op culinaire tocht. We gaan het meter/peterschap aan en zullen de pompoenen uit de schooltuin op verschillende manieren klaarmaken. De leerlingen van 5/6 brengen best een keukenmesje en snijplankje mee. Wie een keukenschort heeft mag die ook meebrengen.

En dan is het nu tijd voor een verlengd weekend. Geniet van de extra vrije dag. 
Tot dinsdag!


Belangrijke info
  • dinsdag 20/09: kooknamiddag - materiaal meebrengen!
  • dinsdag 20/09: zwemles - zwemgerief en eventueel duikbril meebrengen!
  • donderdag 22/09: toets Frans contact 2 (online oefeningen staan klaar op kabas)
  • vrijdag 23/09: toets spelling thema 1 (oefenbundel + online oefeningen scoodle)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Avonturenklassen juni 2023

Week 2 van ons project rond het oude Egypte

De laatste twee schoolweken