Voorlaatste week van ons project

 Wat een drukke week! We sprongen van hier naar daar, toch genoten we van elk moment in de klas.

Maandagochtend startten we met de vertelkring. Mathis bracht lekkere noten mee om uit te delen in de klas. Bedankt voor het lekkere tussendoortje! 

Het vijfde leerjaar leerde alles over driehoeken. We leerden ze indelen op basis van de zijden, maar ook op basis van de hoeken. Daarna gingen we zelf aan de slag en probeerden we verschillende soorten driehoeken te maken met onzelf als zijden. Niet zo eenvoudig!



In de namiddag gingen we samen met de madeliefjes naar de sporthal. Daar begonnen we de les met een opwarmingsspel. Iedereen liep door elkaar in de grote zaal. Van zodra er 1 keer gefloten werd, moesten we zo snel mogelijk op onze buik gaan liggen, terug rechtstaan en verderlopen. Wanneer er 2 keer gefloten werd, moesten we de grond tikken, springen en terug verderlopen. Als er 3 keer gefloten werd, moesten we zo snel mogelijk de vier muren van de grote zaal tikken. Daar kregen we het al snel warm van! Na de opwarming werden we in twee groepen verdeeld. Alle meisjes van 3/4/5/6 samen en alle jongens in in een groep. De ene groep ging bij Dominique tussen twee vuren gaan spelen. De andere groep oefende bij Justine de hurksprong. Eerst tussen twee plinten, daarna op/over de plint. 





Het laatste lesuurtje van de schooldag gingen het vijfde en zesde leerjaar apart aan de slag. Vanaf deze week leren we onze huistaken en toetsen in te plannen aan de hand van een planningsdocument. Op dit blad staan alle taken en toetsen, maar daar kan je ook terugvinden wat je allemaal in je boekentas moet stoppen. Julie ging met het vijfde leerjaar aan de slag, Justine met het zesde leerjaar. 


Op dinsdag hadden we een fantasiedierenkring. Elk groepje mocht het fantasiedier, zoals langpootolifantmuizen, voorstellen. We vertelden welke materialen we gebruikt hadden en hoe we op het idee gekomen waren. 





In de namiddag werkten we verder aan ons spandoek tegen de klimaatsveranderingen. Er werd druk geverfd, getekend, gekleefd, samengewerkt,... Benieuwd naar het eindresultaat? Lees dan snel verder!










Dinsdagnamiddag werden de jarigen van augustus en september gevierd. Proficiat aan alle jarigen en bedankt voor de vele lekkernijen!






Het vijfde leerjaar eindigde deze dag met een lesje sociale vaardigheden samen met Julie. Aan de hand van toneeltjes en praatplaten bekeken we enkele situaties en vertelden we hoe we gepast konden reageren. Ondertussen ging het zesde leerjaar verder met het project. Zij kregen wat meer uitleg over klimaatsveranderingen en welke gevolgen er hierdoor zijn voor de wilde dieren.

Woensdag stond volledig in teken van zelfstandig werk. Iedereen kon aan de hand van een individuele planner of het planningsbord zien welke lessen er moesten afgewerkt worden. Goed gedaan!

Donderdagvoormiddag leerde het vijfde leerjaar de verschillende vraagstellingen in het Frans. Er werd heel wat afgelachen omdat we alles wat uitvergroot hadden, maar dat zorgde er meteen voor dat het goed bleef hangen. Het zesde leerjaar leerde de verschillende dieren in het Frans benoemen. Dat zal volgende week goed van pas komen, want dan is het wereld dierendag.

Donderdagnamiddag was het dan eindelijk zo ver! Ons protestdoek was ein-de-lijk af. We gingen naar het bos en maakten er een klasfoto mee. Deze hebben we onmiddellijk verstuurd en dat was meteen ook onze definitieve deelname aan de wedstrijd. We herhaalden klassikaal hoe je een mailtje stuurt en hoe je iemand op een beleefde manier kan aanspreken. De verschillende onderdelen van de mail kwamen uitgebreid aan bod. 


We vonden dat ons protestdoek zo goed gelukt was en wilden hem een plaatsje geven op school. We gingen langs bij Els en kregen groen licht om hem in de refter op te hangen. Hier een foto, maar wie wil mag zeker eens langskomen om het te bekijken. 

Vrijdagvoormiddag kregen we bezoek van de lees(groot)ouders. We lazen enkele artikels uit de kitskrant en zochten antwoorden op de W-vragen en de H-vraag. We gingen ook aan de slag met een hoofdstuk uit het boek 'De GVR'. Bedankt aan de helpende handen! Wie graag aansluit bij een werkgroep op school, kan zich aanmelden via de brief die de leerlingen deze week meekregen.

We sloten de week af met een muzische namiddag waarbij de madeliefjes en de primula's samenwerkten. We leerden een klapspelletje op muziek en gingen aan de slag met mime bij Rolande.




foto's

Belangrijke info

  • maandag 3/10 worden we getrakteerd op een theaternamiddag voor Norah haar verjaardag. Dankjewel, we kijken er al naar uit!
  • dinsdag 4/10 is het wereld dierendag. Iedereen mag een foto of filmpje meebrengen om zijn/haar huisdier(en) voor te stellen. In de namiddag mogen de huisdieren op bezoek komen, hou zeker jullie mail in de gaten!
  • dinsdag 4/10: zwemles (vergeet je zwemgerief en duikbril niet) 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Avonturenklassen juni 2023

Week 2 van ons project rond het oude Egypte

De laatste twee schoolweken