Week 1: Hoe worden we een goede patissier?

 Oeps, we hebben niet heel veel foto's genomen deze week. We waren te druk bezig met andere zaken. Sorry!

Maandag zijn we de dag gestart met een vertelkring. We splitsten de groep en iedereen vertelde één minuut over hun weekend. Achteraf herhaalden we één iets positief van iedereen. 

In de namiddag was er een evacuatieoefening. Goed gedaan gastjes!

Deze week stonden er enkele toetsen op de planning. We maakten een spellingtoets, een Franse toets en ook een projecttoets. We herhaalden gedurende de week de leerstof meerdere keren op verschillende manieren.

In de rekenlessen herhaalden we de vlakke figuren en hun eigenschappen. Amai, dat was even denken! We waren even vergeten hoeveel verschillende eigenschappen er allemaal zijn!Zo konden we verdergaan met het berekenen van de omtrek (L5) en de oppervlakte (L6). Bij de omtrek kan je "het stof afdoen" van de randen, de oppervlakte is iets waar je iets kan op zetten. We gingen op zoek naar verschillende vormen in de klas en toonden de omtrek en oppervlakte.



Enkele lessen later was het ook tijd om nog eens aan de slag te gaan met inhoud. We oefenen graag in de vorm van een quiz en daarom haalden we de krijtbordjes nog eens uit. We kregen verschillende oefeningen voorgeschoteld en probeerden de inhoudsmaten om te zetten aan de hand van de tabel. Eerst mochten we samenwerken, later moesten we het alleen doen. Wisten jullie dat je geen appels met peren kunt vergelijken? Of was het nu centiliter en milliliter?





In de taallessen gingen we verder met leren samenvatten en herhaalden we het onderwerp en de persoonsvorm nog eens. 

Dinsdag hadden we de dilemmakring. We moesten kiezen tussen "altijd licht buiten" of "altijd donker buiten". We kozen een kant en vertelden waarom we daarvoor kozen. Achteraf vroegen we ons af of dit eigenlijk wel kan. We leerden heel wat bij over de stand van de aarde ten opzichte van de zon, we leerden over middernachtzon en bekeken een filmpje hiervan. Amai, een ruimteproject zit er duidelijk aan te komen.

Deze week kregen we een lesje sociale vaardigheden. We hebben het de laatste tijd vaak over beleefd zijn in de klas, maar wat is dat nu precies? Aan de hand van een placemat dachten we hierover na. We schreven op wat volgens ons beleefd zijn is. Daarna bespraken we dit in ons groepje en probeerden we de verschillende zaken, waar we het over eens waren, in het midden te zetten. We eindigden met een klasgesprek waarbij we alles op een rijtje zetten.





Op donderdag hebben we sinds vorige week een nieuwe kring. De "Er was misschien eens..."-kring. Vorige week kregen we het verhaal te horen waarbij het in een bepaald land vissen regent. We moeten steeds raden of het wel of niet waar is. Benieuwd naar het antwoord op dit verhaal? Vraag het thuis eens na!

Deze week kregen we het verhaal te horen van de ridder die het frietje uitvond. We kregen het antwoord te horen nadat we hadden laten weten wat we zelf dachten. Denk jij het antwoord te weten?

Deze week werkten we in ons project rond gezonde en ongezonde voeding. We bekeken de voedingsdriehoek van dichtbij. Na de les deden we een kahootquiz om te zien wat we er van onthouden hadden.

Wat is een taartje zonder chocolade? Niets! Dus gingen we aan de slag met chocolade. We begonnen met een woordspin "Waar denk je aan bij het woord chocolade?"



Daarna dachten we verder over allerlei zaken. Waar komt chocolade vandaan? Uit welke landen komt chocolade? Om dit beter te begrijpen namen we er de wereldkaart bij en bekeken we waar West-Afrika en Zuid-Amerika ligt. 

We gingen op onderzoek aan de hand van Tony Chocolonely. We leerden dat cacaobonen een heel proces moeten ondergaan voor ze bij ons komen. Ze ondergaan verschillende kwaliteitscontroles en ook de gewone zon wordt gebruikt in dit proces. Speciaal! 

Enya en Eden gingen naar de anemonen om een stellingenspel over aardappelen te spelen. Goed gedaan!


Donderdag stond de volgende meter-/peteractiviteit op de planning. We gingen langs bij de zonnebloemen en leerden hen inloggen op het automatisatieplatform. Goed gedaan hoor!






We vierden deze week de verjaardag van Viënna en Maurice. Proficiat met jullie verjaardag!


Volgende week krijgen we ons eerste rapport. We stonden even stil bij hoe we het gedaan hebben en vulden een zelfevaluatie in. Volgende week krijgen de leerlingen de mogelijkheid om op kindcontact te komen bij Justine. Spannend!



Volgende week staat er nog een drukke week op de planning en dan is het vakantie.

Tot maandag!

BELANGRIJKE WEETJES

  • Dinsdag is het verjaardagsforum voor de jarigen van oktober. Er kleeft een sticker in de agenda om te laten weten of jullie al dan niet trakteren. Vergeten jullie dit niet in te vullen aub?
  • Donderdag trakteren de kleuters met frietjes voor de hele school. Niemand hoeft boterhammen mee te brengen.
  • Vrijdag is er fluoparty want de wedstrijd in verband met het dragen van fluohesjes was een groot succes! Iedereen mag fluokledij of fluogadgets aan- of meehebben voor het feest. Verkleden kan over de middag. In de voormiddag is er gewoon les. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Avonturenklassen juni 2023

Week 2 van ons project rond het oude Egypte

De laatste twee schoolweken