Week van de sport

Na het welverdiende weekend waren onze batterijen terug helemaal opgeladen om er een week tegenaan te kunnen. We begonnen met onze vertelkring. Omdat het zo verschrikkelijk warm was, gingen we naar buiten.
Na de vertelkring ging het zesde leerjaar mee met Feike. Zij kregen een initiatie Engels. Ze leerden zichzelf voorstellen in het Engels en benoemden de verschillende kleuren.

Ondertussen kreeg het vijfde leerjaar spelling bij Justine. We herhaalden nog eens de regels verenkelen/verdubbelen en verlengen. 

Na de les spelling was het speeltijd. Tijdens de speeltijd kwam de Chiro langs om iedereen uit te nodigen op hun startdag. Ze eindigden met een spelletje.

Na de speeltijd maakten we ons klaar om te gaan dansen. We kregen dansinitiatie van Matliss. Bedankt voor de leuke dans die ons aangeleerd werd.



Maandagnamiddag startten we eindelijk met ons nieuwe project rond Egypte. Aza bracht al wat materiaal mee om onze klas aan te kleden. We bekeken een filmpje op schooltv over het oude Egypte. Daarna vertelden we wat we onthouden hadden. We leerden over de Nijl, maakten kennis met de farao en zijn job,... 


We eindigden onze dag met een initiatie tennis. We lieten onze tennisbal balanceren, deden kleine wedstrijdjes, speelden tegen de muur en uiteindelijk konden we ook eventjes tegen elkaar spelen. Wat was het een fijne eerste indruk van tennis!







Dinsdag startten we onze dag opnieuw met een dilemma. Het dilemma van deze week was "Altijd het gevoel hebben dat je moet niezen of spekgladde schoenzolen hebben". We gaven argumenten waaromw e voor iets kozen en konden zo enkele leerlingen overtuigen om toch nog van kant te veranderen. 

Daarna herhaalde het zesde leerjaar in Frans de vervoeging van de werkwoorden van vorig jaar. Oeps, dat zat ver! Daarna herhaalden we hoe we hoeken kunnen meten en tekenen. Het vijfde leerjaar herhaalde samen met Julie de verschillende soorten hoeken.



We werkten ook wat zelfstandig en werkten onze les spelling en taal af. We herhaalden onderwerp en persoonsvorm, de trappen van vergelijking,... 
We speelden ook het vliegenmepperspel. Alle woordkaartjes van Frans lagen op de tafel. Justine zei een woord en we moesten zo snel mogelijk op het juiste kaartje slaan. De spanning was te snijden, want iedereen wou zoveel mogelijk punten!





We eindigden onze voormiddag met een initiatie judo. We leerden elkaar groeten en maakten kennis met enkele basisgrepen en basishandelingen. Amai, dat was de moeite! Bedankt voor de leuke kennismaking met deze sport!












In de namiddag gingen we verder met ons project over Egypte. We bekeken de wereldkaart en situeerden Egypte op de kaart. Daarna zochten we het op in de atlas. Van het een kwam het ander en dit moment eindigde met een race tegen de tijd. We zochten zo snel mogelijk een plaats op in de atlas. De eerste die het vond won de ronde. De finale ging tussen Aza en Angelo. Proficiat Angelo! Je bent echt super snel in het opzoeken in de atlas!






In het stil kwartier maakten we onze huistaken en wie tijd over had kon even genieten van een bouwmoment met mini lego.



Woensdag probeerden we wat zelfstandig te werken en herhaalden we de leerstof van de voorbije dagen.

Donderdagvoormiddag werkten we verder aan onze lessen. Justine gaf uitleg aan een deel van de klas, de rest moest even zelfstandig werken. Niet zo simpel, maar we blijven oefenen!

Om 13 uur vertrokken we met de fiets richting Sint-Eloois-Winkel. Daar namen we deel aan de gezondheidsloop. 


We moesten 10 minuten lopen.




We dansten 10 minuten.


We mochten 10 minuten ravotten op het parcours bij de springkastelen.










En we mochten natuurlijk ook 10 minuutjes uitrusten. Daarna fietsten we terug naar school. 



Vrijdagochtend mochten we onze dag starten met een initiatie rope skipping. Bedankt om ons kennis te laten maken met deze leuke sport! 










Daarna gingen we naar de klas en deden we een gezamenlijke actuakring. Iedereen kreeg een actualiteitsfiche en ging op zoek naar een artikel die hem/haar interesseerde. We zochten een antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, hoe en waarom. Daarna vertelden we hoe wij ons daarbij voelden en wat het met ons deed. Als we ons tweede klaslokaal terug hebben zullen we in die klas een grote actuamuur aanleggen en elke week één lesuurtje werken rond de actualiteit. 



De rest van de voormiddag werkten we onze lessen van de afgelopen week af.
In de namiddag hebben we de agenda en de bijhorende taken en toetsen besproken. Iedereen kreeg een mailtje met de agenda in bijlage. Daarna deden we een klein testje om te zien wat we nog wisten van de vorige lessen project.


Om te eindigen gingen we verder met ons project over Egypte. We leerden over de Nijl en de functie ervan. 


Fijn weekend en tot maandag!

BELANGRIJKE WEETJES
  1. Maandag 18/09: Wie materiaal heeft passend bij ons project mag dit maandag meebrengen :-) 
  2. Dinsdag 19/09: zwemmen (zwemgerief en haarrekkertje niet vergeten)
  3. Dinsdag 19/09: verjaardagsforum - jarigen van augustus en september worden gevierd. Laten jullie iets weten per mail?


Reacties

Populaire posts van deze blog

Avonturenklassen juni 2023

Week 2 van ons project rond het oude Egypte

De laatste twee schoolweken