Week 3 van ons project over het oude Egypte

Hallo primula's

wat een drukke week hebben wij weer achter de rug! We startten maandag terug met een vertelkring. We gaven een praatstok door en luisterden naar elkaar.

Daarna vlogen we er meteen in. We herhaalden de spellingsregels en oefenden wat extra in op scoodle play. In de taallessen werd er uitvoerig herhaald hoe je een werkwoord moet vervoegen in de tegenwoordige tijd en wanneer je nu precies een t moet kleven aan de stam. We gingen ook verder met onderwerp en persoonsvorm en splitsten de zinnen in waar-delen, wanneer-delen,... Amai, dat was heel wat denkwerk!

We kregen bezoek van iemand van de leesjury. Zij kwam de boeken promoten en vragen wie eventueel in de leesjury zou willen gaan. Inschrijven kan via het briefje in de agendamap.


In de taalles ging het vijfde leerjaar aan de slag met moppen. We leerden wat een clou is en leerden ook hoe je een mop op een grappige manier kan vertellen voor een groep. Hilariteit ten top!





Het 6de ging daarna actief aan de slag met hun taal. Ze kregen kaartjes om deze vervolgens in de juiste volgorde te leggen. Op deze manier herhaalden ze de leerstof over de verwijswoorden.



In de rekenlessen ging het vijfde leerjaar verder met kommagetallen. We telden kommagetallen op, we trokken kommagetallen af en we oefenden verder om kommagetallen te vermenigvuldigen met een natuurlijk getal. Hoe kunnen we dit beter inoefenen dan via spelvorm!? Zo leuk om spelenderwijs verder te oefenen aan deze leerstof!







We herhaalden ook de vlakke figuren en  hun eigenschappen. In de Franse les oefenden we verder onze woordenschat in en herhaalden we de werkwoorden. 

In onze projectlessen stonden we ook niet stil. We maakten kennis met verschillende Egyptische Goden en hun tempels. We zochten op het internet waarvoor deze goden stonden. Amai, zoveel goden, zoveel verschillende zaken! We moesten goed nadenken wat nu de essentie was en noteerden dit in onze map. 



We mochten onze klas ook wat verder aankleden. We beschilderden de ramen met muurschilderingen, hiërogliefschrift en piramides. Kom gerust eens kijken, je kan het heel goed zien als je op de speelplaats staat.








Maandag eindigden we onze dag met een lesje sociale vaardigheden. We stonden stil bij wat vriendschap nu precies is en hoe we dit kunnen omschrijven. We deden dit in kleine groepjes zodat iedereen aan het woord kon komen.



Dinsdagnamiddag kregen we bezoek van Cleopatra. Zij kwam vertellen over haar leven in het oude Egypte. Amai, wat was het fijn om haar wat beter te leren kennen!




We maakten ook onze eigen minipiramides uit stevig papier. Deze zullen we dan allemaal aan elkaar kleven om een grote klaspiramide te maken. 






In de muzische les gingen we verder met een lesje rond ritme. We schreven ons eigen ritmisch stukje met muzieknoten.




We eindigden onze week met een turnles. We deden eerst een opwarming. Estafette waarin we onder andere moesten snelwandelen en rollen naar de overkant. Zie hier de snelwandel- en roltalenten!


Daarna speelden we tussen vier vuren. Welk team zou er winnen?

We eindigden onze turnles met een spelletje waarbij een oefening gekoppeld werd aan een nummer.


En dan was het echt tijd om het weekend in te zetten. We deden dit met een wave. 



Fijn weekend!

BELANGRIJKE WEETJES

1. maandag is er geen school. Het is pedagogische studiedag.
2. Donderdagnamiddag komt het CLB voor de prikjes van L5. Wie het spuitje al kreeg zal uiteraard geen tweede spuitje krijgen.
3. Het zesde leerjaar gaat donderdag een hele dag op snuffelstage. Spannend!
4. Donderdagavond is er voor de eerste keer studie. Al klaar met je taken? Geen paniek, ja kan gerust automatiseren in de studie!
5. Vrijdag gaan we op uitstap naar Brussel. Iedereen kreeg een brief mee naar huis en kreeg deze ook per mail. Briefje ingevuld meebrengen tegen dinsdag aub!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Avonturenklassen juni 2023

Week 2 van ons project rond het oude Egypte

De laatste twee schoolweken