Week 2 van ons project rond het oude Egypte

Maandagochtend mochten we twee nieuwe leerlingen in de klas welkom heten. Welkom Eden en Bukuroshe!

Nadat het kennismakingsmoment vertelden we over ons weekend. Daarna bekeken we de spullen die meegebracht werden binnen ons project. Er werden boeken meegebracht, geld uit Egypte en ook enkele leuke stripverhalen. Onze projecthoek raakt al goed gevuld.









Het zesde leerjaar maakte deze week kennis met een nieuw Frans contact. We leerden nieuwe woordenschat, alles had te maken met school. Het vijfde leerjaar leerde in het Frans intonatievragen stellen en maakte kennis met verschillende (Franse) tekstsoorten.

Tijdens de rekenlessen ging het zesde leerjaar aan de slag met grootste gemeenschappelijke delers, kleinste gemeenschappelijke veelvouden en de verschillende soorten breuken. Waaw, wat een materie! Gelukkig wisten ze nog veel van vorig jaar.

Het vijfde leerjaar ging aan de slag met kommagetallen. We herhaalden de waarde van verschillende cijfers om daarna op te tellen en af te trekken met kommagetallen. Eens we weer goed wisten hoe dat in zijn werk ging, konden we een stapje verder gaan. We leerden een kommagetal vermenigvuldigen met een natuurlijk getal. Waaaw, dat was niet zo simpel! We bekeken enkele verschillende manieren om zo'n oefeningen op te lossen en kozen daarna de manier die het beste bij ons paste. Goed gewerkt hoor! 

We herhaalden tijdens de taalles met heel de klas de verschillende delen van een brief. Wisten jullie dat er heel veel kinderen nog nooit een echte brief op papier schreven? Daarom bekeken we een echte brief en analyseerden we die. Uiteraard moet je een brief opsturen, we namen dus ook de envelop onder de loep. Waar moet de postzegel? Wat zet je op de voorkant? Moet je ook iets op de achterkant zetten? We willen dit graag in de toekomst eens uitproberen. We zijn er nog niet aan uit naar wie we zullen schrijven, maar denken hier de komende dagen zeker verder over na!

We gingen ook opnieuw aan de slag met de actualiteit. Iedereen zocht een artikel en ging op zoek naar een antwoord op de W-vragen. 



Dinsdag stond het verjaardagsforum op de planning. Alle jarigen van augustus en september werden gevierd. Amai, dat waren er veel! Proficiat aan alle jarigen en bedankt voor de vele lekkernijen!


Tijdens ons project zaten we ook niet stil. We leerden over de Nijl, we leerden over de samenleving in Egypte en bekeken hierbij de verschillende klassen, we bekeken de farao ook van dichtbij, hoe werd er gemummificeerd en hoe is de piramide ontstaan?

We maakten van onze eigen foto een farao. Amai, zoveel verschillende ontwerpen!





We werkten met klei en maakten zo onze eigen canopes. Dat zijn heilige kruikjes die mee begraven werden.









Er werd ook een lesje muziek gegeven. We maakten kennis met de verschillende muzieknoten en leerden hierin ritmes klappen.

We eindigden onze week met de allereerste meter/peteractiviteit. We gaven Sporo de geluksvogel veren. Volgende keer denken we na over wat we samen willen bereiken dit schooljaar.











Fijn weekend!

Foto's

BELANGRIJK NIEUWS

  • Iedereen kreeg deze week een mailtje in verband met de studie. Wil iedereen dit invullen, ook als je geen interesse hebt? Invullen kan nog tot zondag, daarna zal de link om in te schrijven gesloten worden.
  • De nieuwe agenda werd meegegeven naar huis. Vergeten jullie niet om dit in het weekend samen te bekijken en in te palnnen? 
  • Vrijdag gaan we turnen. Vergeet niet om jullie turngerief en haarrekkertje mee te brengen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Avonturenklassen juni 2023

De laatste twee schoolweken