Week 1 van ons project "mentale gezondheid en puberteit"

Na een deugddoende vakantie kwamen we allemaal terug naar school en werden we verrast. We hebben er een nieuwe leerlinge bij in de klas! Welkom, Emma.

Iedereen had natuurlijk veel te vertellen. We kregen allemaal de kans om onze avonturen van de vakantie met elkaar te delen. Daarna maakten we kennis met Emma. We vertelden wie we zijn, wat onze hobby's zijn,... 
In de rekenlessen gingen we aan de slag met vermenigvuldigen met kommagetallen en we leerden over de Romeinse cijfers. Tijdens de spellingslessen herhaalden we hoe we werkwoorden kunnen vervoegen in de tegenwoordige en verleden tijd. 

Deze week mochten we naar de idolenkring van Lucy en Oraia luisteren. Goed gedaan dames!


Julie kwam langs om eens iets nieuws uit te proberen. We kregen een uitleg over zelfstandige werktijd en probeerden het onmiddellijk uit. Het lukte bij iedereen om in stilte te werken. Dit proberen we volgende week nog eens.


Samen met Julie bekeken we de website van Tejo want in de namiddag gingen we op uitstap. We kwamen al heel veel te weten via de website, maar we hadden nog wat vragen. Deze werden gebundeld.

Tejo is een huis waar jongeren terecht kunnen met al hun problemen. Ze worden er verwelkomt door een lieve onthaalmedewerker en kunnen daarna bij een therapeut terecht om hun verhaal te doen. De therapeuten proberen de jongeren op hun gemak te stellen en ze helpen om het probleem op te lossen. Het grote voordeel van deze organisatie is dat het volledig gratis is voor de jongeren. We zijn heel erg blij dat we eens mochten langsgaan. Nu weten we waar we terecht kunnen voor al onze zorgen groot of klein. 


Op het einde van de uitleg kreeg iedereen een kaartje met een QR-code. Via deze QR-code kom je op een website terecht waar je héél véél verschillende organisaties kan vinden wanneer je met een probleem zit. Zeker de moeite om bij te houden.

Omdat iedereen wel nieuwsgierig was naar de verschillende organisaties gingen we eens rondneuzen op die website. Per twee kozen we een organisatie die ons wel interessant leek en zochten we extra informatie op. Daarna stelden we dit aan elkaar voor. De ene groep maakte een presenatie, de andere groep maakte een prezi. Wat een mooie resultaten!






Deze week kon iedereen ook uit enkele extra opdrachten kiezen. Sommige kozen ervoor om het spel 'soulmates' te spelen, Norah koos ervoor om een boek te schrijven en nog enkele andere leerlingen kozen om een vlaggenmemory te spelen.



Deze week probeerden een aantal keer een bewegingstussendoortje in te lassen. Op deze manier laten we de leerstof even los en maken we ruimte om even te bewegen. We speelden dirigentje, jantje zegt, kiekeboe,... 

Woensdag was het de beurt aan Emma en Faith om de spelletjes te gaan begeleiden in het kleuter. Zo leuk dat de oudsten de jongsten iets kunnen bijleren.



Vrijdag stond er weer een voorleesmoment op de planning. Norah, Oraia, Mathis en Anaïs mochten het verhaal "Musti op picknick" omzetten naar een toneel en dat voor de kleuters brengen. 





We sloten de week af met een turnles waarin we baseball speelden. 

Deze week was het de week van de vrijwilliger. Daarom wilden we onze vrijwilligers op school eens extra in de bloemetjes zetten. We versierden de speelplaats en zongen een lied om hen te bedanken. 












Reacties

Populaire posts van deze blog

Avonturenklassen juni 2023

Week 2 van ons project rond het oude Egypte

De laatste twee schoolweken