Week 2: Hoek kunnen we een link leggen tussen dinosauriërs en dieren van nu?

REKENEN

Feike ging met een deel van de klas op wandeling. Met de rolmeter in de hand stapten ze precies één kilometer. Wisten jullie dat de afstand van onze school naar de kerk precies 1 kilometer is? 







We maakten kennis met de ontvouwing van een balk. We sneden een zakdoekdoos open en kleurden de vlakken die gelijk zijn van vorm en groote in dezelfde kleur. Daarna probeerden we zelf een ontvouwing van een balk te construeren. 





Uiteraard konden we de kubus niet achterwege laten. We maakten met Clics een kubus en gingen op zoek naar verschillende manieren om een kubus te ontvouwen. Ook daarna construeerden we zelf een ontvouwing. 




Het zesde leerjaar ging nog een stapje verder en probeerde ook de oppervlakte van een balk en kubus te berekenen. Phoe, je moet aan zoveel denken! 

We gingen ook aan de slag met ongelijke verdeling. We vertrokken vanuit voorbeelden met kleine getallen. Deze probeerden we eerst met blokjes te leggen. Daarna noteerden we het schema op onze tafel. Het vijfde leerjaar ging aan de slag met ongelijke verdeling met som en verschil. Het zesde leerjaar werkte met ongelijke verdeling met verhouding. 


We eindigden de week met een les vol spelletjes. We oefenden verder op schattend rekenen, procentberekening, vehroudingen berekenen,... Goed gewerkt gastjes!








TAAL EN SPELLING

De groep van Feike herhaalde de meervoudsvorming van zelfstandige naamwoorden. We dachten samen na, noteerden al onze antwoorden en bespraken dan onze antwoorden. 



Er werd ook een loopdictee gedaan. Feike zei een woord, wij probeerden het woord zo snel mogelijk correct op het bord te schrijven.

FRANS

De groep van Feike maakte zelf woordkaarten. We voorzagen zelf een tekening op onze woordkaart.


Ze gingen ook naar buiten om hun woordenschat te herhalen in de deugddoende zonnestralen.




WERELDKRING

Bukuroshe nam ons denkbeeldig mee naar Cyprus. Ze liets ons watertanden door alle lekkernijen van het land op te noemen. 

Aza pakte de wereldkring wat anders aan. Ze stelde het land Marokko voor aan de hand van een quiz. Iedereen kreeg een gekleurd blaadje en kon zo meedoen aan de quiz. Ze toonde foto's en had ook verschillende boeken voorzien. 





Maurice stelde het land Ivoorkust voor. Hij maakte een heel mooie presentatie waarin hij vertelde over de cacaoteelt in Ivoorkust. Hij eindigde zijn presentatie met een stukje chocolade voor iedereen.




Emma stelde Australië voor. Ze nam ons mee naar het land van kangoeroe en toonde foto's waarop ze te zien was bij bekende gebouwen in Australië. Hoe ze dat gedaan had? Gewoon met een app! Zot wat er allemaal mogelijk is he.

Mathis liet ons kennis maken met de Verenigde Arabische Emiraten. De meesten onder ons kennen enkel dubai, maar Mathis leerde ons nog heel wat andere zaken bij.

Floor maakte een presentatie over Rusland. Ze vertelde iets over de munteenheid, het aantal inwoners, de grootte van het land en nog zoveel meer.

Valeriia steld eons met heel veel passie Oekraine voor. Ze deed lokale kledij aan en zong het volledige volkslied mee. Knap hoor!


Benieuwd naar onze wereldkringen? Ze zijn altijd boven in onze gang te bewonderen.

PROJECT

Ons project leeft echt in de klas. We verzamelden allerlei materiaal op onze projecttafel.

We maakten dinopaspoorten.





We hingen de paspoorten op in de juiste tijd en maakten hierbij een onderscheid tussen herbivoren en carnivoren.

We lazen boeken over de verschillende dinosaurussen.


TURNLES

Er zijn ondertussen twee turnlessen voorbij. Vorige week splitsten we onze klasgroep op in twee groepen. De jongens speelden voetbal.


De meisjes deden een estafettespel waarbij ze met de bal aan de voet naar de overkant moesten, ze moesten gericht trappen naar een doel, we slalomden tussen de kegels met de bal,... Kortom, alles wat we nodig zouden hebben op het einde van de les.






We eindigden onze les met een voetbalmatch met de hele klas.




Deze week deden we een turnles met een doorschuifsysteem. De les werd gestart met het spel "koning tienbal". Deze keer speelden we dat met een reuze strandbal.




We speelden bowling.



We slingerden tussen twee touwen en probeerden ondersteboven te hangen tussen twee touwen. Daarna klommen we op het klimrek en gleden we van de glijbaan.





We tennisten tegen de muur en hielden onze score bij. Niet zo simpel hoor!






Als laatste speelden we een potje badminton. 






TECHNIEK

We werkten onze huisjes uit stevig papier verder af. Er werden ramen geknipt, deuren gemaakt, de gevels werden versierd en sommige huisjes kregen zelfs zonnepanelen. Zo leuk om te zien dat iedereen met hetzelfde bouwplan begon, maar toch ontstonden er 25 verschillende huisjes. 












SAMENWERKING MET ANEMONEN

Khamza en Maurice gingen vorige week langs bij de anemonen. Ze brachten 10 stellingen over de brandweer naar voor. Wanneer een stelling niet klopte, gaven ze wat extra uitleg.

Mathis ging langs bij de anemonen en hielp bij het plooien van een brandweerauto.


Oraia begeleidde spelletjes bij de oudste kleuters.

Seena en Maurice gingen deze week naar het kleuter en brachten verschillende situaties in toneelvorm naar voor. De kleuters moesten dan raden wat er precies gebeurde. Ze speelden een tandartsbezoek na, ze gingen naar de kapper, ze moesten een brandje blussen,... 



MUZISCHE LESSEN

We leerden een canon zingen. We gingen op zoek naar een liedje en oefenden dat in. Daarna brachten we het voor de klas.






Daarna werden we ondergedompeld in de wereld van toneel. We schrijven ons eigen toneelstuk en moeten daarbij rekening houden met een draaiboek. Daarin staat alle tekst en ook alle nodige details. 





Tijdens het mooie weer gingen we al eens naar buiten en oefenden we ons toneelstuk al eens. 



Bukuroshe werd onlangs grote zus van een lief klein broertje. Uiteraard knutselden we iets om kleine Zaim welkom te heten in deze grote wereld. Binnenkort het eindresultaat te zien.

KRING

We luisterden naar het verhaal 'Bo uit Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch' uit het boek 'Er was misschien eens...'. We moesten achterhalen of het echt waar was of niet. Wat denken jullie? De meningen waren bij ons heel erg verdeeld, maar uiteindelijk bleek het dus écht waar te zijn he! We bekeken de wereldkaart en situeerden de plaatsen op de kaart. We leerden ook dat het dorpje Y in Frankrijk echt bestaat. Zo maakten we meteen kennis met de langste én de kortste dorpsnaam. 

Deze week luisterden we naar het verhaal van de walvissen die licht gaven. Er wordt verteld dat walvissen vroeger gedood werden, om hun vet daarna te smelten. Door de hoge temperaturen bleef er dan walvistraan over en dat zou gebruikt worden voor olielampen, kaarsen en lantaarns. De meesten dachten dat het geen waar was. Helaas blijkt ook dit waar te zijn. Gelukkig is walvisjacht nu verboden. 

BELANGRIJKE WEETJES

✅We hebben de doorlichting heel goed doorstaan. We kregen een positief verslag 💓
✅Maandag gaan we turnen, vergeet je turngerief niet!👕
✅Donderdag is het Bloei!dag. Iedereen mag verkleed komen in een fleurige tenue. Je hoeft zeker niets aan te kopen. Een bloemenrekkertje, een zelfgemaakte t-shirt,... Wees creatief!🎉🥳
✅Vrijdag gaan we met de gemeente bloemetjes gaan planten. Iedereen zorgt voor een klein schopje (voorzien van je naam) en laarzen (als je die nog niet op school hebt staan). Breng best ook een regenjas mee.💮

Reacties

Populaire posts van deze blog

Avonturenklassen juni 2023

Week 2 van ons project rond het oude Egypte

De laatste twee schoolweken