We kozen een nieuw project!

Maandagochtend zijn we gestart met onze vertelkring. We luisterden aandachtig naar elkaars verhalen en probeerden aan iedereen een vraag te stellen. Zo laten we zien dat we goed luisteren en ook echt weten waarover het gaat.

Deze week maakten we de rekentoetsen van blok 2. Amai, goed studeren en daarna tonen wat we konden. Goed gewerkt!

We gingen ook verder in taal met werkwoorden in de verleden tijd met klankverandering. 


Bij Feike oefenden we de woordenschat Frans al eens in en deden we een kleine spreekoefening.





In de namiddag blikten we terug op ons eindproduct en brainstormden we voor een nieuw project. We tekenden onze ideeƫn en hingen ze gegroepeerd op ons bord. Zo zagen we dat het ging tussen de ruimte en hulpverlening. We deden een stemming. En ons nieuw project is.....Hoe kunnen we een goede hulpverlener worden?







Daarna gingen we ook langs in de Bloei!-bib. Aangezien het voorleesweek is en we verschillende landen willen bereiken met ons lezen, hadden we allemaal een boek nodig. Vlug een boek kiezen en dan elke dag 20 minuutjes lezen in de klas. 




We hebben ons project over de bakker afgerond en dat wil zeggen dat we de leerstof nu moeten studeren. Julie kwam ons wat helpen. De ene groep maakte een samenvatting bij Julie en Justine.



De andere groep ging mee met Feike en maakte een rap passend bij ons nieuw project. We maakten eerst een woordspin en daarna gingen we zelf aan de slag.





Dinsdag deden we een dilemmakring. We moesten kiezen uit 'nooit meer tv' of 'nooit meer muziek'. De meest uiteenlopende argumenten kwamen naar boven. We gaven onze mening en mochten reageren op wat een ander zei. 

Het vijfde leerjaar had nog wat extra inoefening nodig bij het omzetten van breuken naar kommagetallen en omgekeerd. Niets leuker dan het spel 'hoger-lager' buiten spelen om dit in te oefenen. We waren zo druk bezig dat we vergaten om foto's te nemen.

Het vijfde leerjaar maakte ook kennis met verschillende soorten grafieken en diagrammen. Dat moesten we zelf ook eens uittesten. We gingen langs in de andere klassen en vroegen hoeveel jongens en meisjes er in elke klas zitten. Daarna zetten we die gegevens om naar een staafdiagram. Waaaw, mooie grafieken zeg!






Het zesde leerjaar leerde over de optellingswip en aftrekkingshalter. We koppelden dit aan het beeld van een wip en een gewichtheffer. Benieuwd naar de uitleg hierover? Vraag het zeker eens aan een primula!

We vierden deze week de jarigen van de maand november. Proficiat met jullie verjaardag en dankjewel voor de lekkere traktaties!




Woensdag zijn we gestart met een kring waarbij we instructies kregen en deze telkens moesten uitvoeren. Zo leerden we een happertje maken. Bij de ene ging het al iets vlotter dan bij de andere. Daarna was het zelfstandige werktijd en werkten we onze lesjes af.



Daarna gingen NoƩmie, Thalia en Iona spelletjes gaan begeleiden in het kleuter.






Donderdagochtend zijn we onze dag gestart met de 'er was misschien eens....' kring. We lazen het verhaal over John King, de jongste piraat ooit. Hij was amper 8 jaar. Ra ra ra...is het echt gebeurd of is het een verzonnen verhaal?

In de namiddag deden we een hoekenwerk over het lichaam.

Er werd een stukje DNA streng gebouwd met de moleculebolletjes of met de stickers.







Er werd dokter bibber gespeeld om de onderdelen van het lichaam te oefenen.






We knipten de delen van het skelet uit en kleefden ze op met de woordkaarten erbij.





We deden proefjes over de ademhaling. Hartslag tellen, ademhaling tellen, inspanning doen en opnieuw tellen.



We speelden een kwartet waarbij we bijleerden over de huid, de organen, het zenuwstelsel,...



We speelden ook een ganzenbordspel waarbij we verschillende vragen moesten beantwoorden, delen van het lichaam aanduiden,... 



Vrijdag gingen Flore en Eden langs bij de anemonen en speelden ze een spelletje pictionary. Ze maakten tekeningen in streepjes, passend bij hun project. 





Vrijdagnamiddag speelden we een balspel waarbij we punten moesten verdienen om beschermingsmateriaal te kunnen kopen.







De turnles werd geƫindigd met een spelletje Chinees voetbal om terug wat tot rust te komen.


Deze week deden we verschillende tussendoortjes. We speelden "Guess the animal" en "Guess the flag". Zo zot hoeveel Engelse woorden jullie al kennen!

En zo is onze week weer voorbij gevlogen. Op naar een nieuwe drukke week.

Tot maandag!

BELANGRIJK

  • dinsdag gaan we zwemmen
  • Vrijdag is er toets van ons vorig project. Gebruik je samenvattingen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Avonturenklassen juni 2023

Week 2 van ons project rond het oude Egypte

De laatste twee schoolweken