Week 14 maart

Op maandag werd de klas in de ochtend gesplitst. Het zesde leerjaar ging mee met Elke en ging mondeling aan de slag. Zo knap wat jullie al allemaal kunnen!
Het vijfde leerjaar bleef bij Justine en leerde wat een voltooid deelwoord is, hoe je het kan herkennen en hoe je ervoor kan zorgen dat je de juiste eindletter kiest.

Tijdens de rekenlessen herhaalden we in het vijfde leerjaar de (niet-)veelhoeken. Deze zaten ver en moesten dringend nog eens opgefrist worden. Daarna probeerden de rest van een figuur te tekenen als het begin gegeven was.

In het weekend kreeg iedereen de opdracht om 'de week van Karrewiet' te bekijken. Het nieuws van de voorbij week wordt dan telkens op maandagvoormiddag besproken. De ene keer bespreken we dat aan de hand van wat vragen op een blaadje, soms gaan we gewoon mondeling aan de slag, maar deze week was het net iets specialer. De actualiteit werd besproken aan de hand van een Kahootquiz. We verdeelden ons in duo's en deze namen het tegen elkaar op. Goed gedaan hoor!



Maandagnamiddag gingen we naar de turnzaal om te sporten. We stelden allemaal samen een parcours op en deden een 'Reisje rond de wereld'. We slingerden aan de touwen, klommen op het klimrek en trainden onze buikspieren. Daarnaast probeerden we ook over de bok te springen met behulp van een springplankje, we liepen wat om aan onze conditie te werken en oefenden onze koprol nog eens. Zo'n leuke sfeer en zo leuk om te zien dat iedereen elkaar aanmoedigde!




 Het 5de leerjaar volgde een uurtje Frans. Ze speelden een spel waarbij de geziene woordenschat werd ingeoefend. Met deze woorden probeerden ze een correcte zin te bouwen. Ondertussen ging het 6de leerjaar aan de slag met Dominique. In de taalles namen ze de lay-out van een krantenartikel onder de loep. Tijdens de rekenles moesten we beoordelen welke opdrachten geschat worden en welke nauwkeurig moeten uitgewerkt worden. We zochten ook voorbeelden uit onze eigen leefwereld. We werkten nog wat verder aan de les over ruimtefiguren. De lessen spelling werkten we in duo’s verder af.

Na de speeltijd ging het 6de leerjaar verder zelfstandig afwerken en leerden we met het 5de over woorden met een ‘c’. We gingen focussen op de werkwoorden, onder meer de persoonsvorm en het voltooid deelwoord. We hadden net voor de middag nog even tijd om de procenten en de breuken aan te halen en in te oefenen.

Dinsdagnamiddag hadden wij ingepland als opruimdag. Met alle leerlingen van 3, 4, 5 en 6 gingen we aan de slag met borstels, schepjes, harken… om ons schooldomein terug op punt te zetten. We verklaarden de strijd aan het onkruid!










Na de welverdiende speeltijd dompelden we even onder in de wereld van muziek. Muziek kan heel wat teweeg brengen wat gevoelens betreft. We denken aan de intro’s van vele soaps, films, series… We lieten elkaar eens raden… We lieten de eerste noten horen van: de Kampioenen, Starwars, de Flinstones, Familie, de Simpsons, Pirates, Jurassic Parc… Ongelofelijk hoe snel dit herkend wordt!

Er werd enkele weken terug ook nog eens gevraagd of we eens de body percussie gingen doen op ‘The greatest show’. Hier worden de ritmeskills grondig getest! (En ook de vloer…)

Op woensdag mochten we op onze tafels schrijven. Ja ja, je hoort het goed! We leenden de speciale potloden van Kyara en gingen aan de slag met de ongelijke verdeling. Als je tekent wat je precies hoort, dan is dat helemaal niet zo moeilijk! Zo leuk dat we eens op de tafels mochten schrijven. 







Donderdagnamiddag gingen we naar een auteurslezing. Maartje van der Laak stond ons te woord en probeerde haar voorliefde voor geschiedenis, kunst en kastelen door te geven via haar boekvoorstelling. We bekeken enkele schilderijen van wel heel dichtbij en ontdekten een heel groot geheim. 




Vrijdag zijn we met de zesdes van start gegaan met de oppervlakte- en omtrekformules van regelmatige veelhoeken. Dat was even diep nadenken maar we zijn er samen uitgeraakt! Bij het vijfde hadden we nog een les over voor- en achtervoegsels. De leerlingen die al klaar waren speelden samen een ijsbergspel ter inoefening.

Aangezien de zon scheen en er niet veel wind was zijn we met onze leesteksten van thema 7 naar het bos getrokken. We zochten de zonnigste plaatsjes uit en bereiden ons zo voor op de komende lessen van thema 7. Zalig genieten!

















In de namiddag hebben we grote muziekquiz gedaan met het raden van filmthemes en bekende reclame. We herkenden heel wat thema’s, gevoelens, filmgenres aan de hand van de muziek die we hoorden.

Als verwerking gingen we zelf aan de slag! We zochten in kleine groepjes een eigen (erg herkenbaar) deuntje dat de klas kan raden en deden dit na met zelf gekozen materialen. We sloten de dag af met een grappig angry birds - canon.

Foto’s

BELANGRIJKE DATA

❗ Morgen is er ons Bloeiontbijt. Vergeet niet jullie bestelling af te halen tussen 7u en 9u. Ook de leveringen gebeuren tussen deze uren :-)

❗ Maandag Bloeidag. Wie mee doet aan het vrij podium oefent best dit weekend nog eens. Vergeet niet om je kleurrijkste bloemenoutfit aan te trekken :-) 

❗ Iedereen kreeg een link naar het inschrijvingsformulier voor de oudercontacten. Vergeet dit zeker niet in te vullen. 






Reacties

Populaire posts van deze blog

Avonturenklassen juni 2023

Week 2 van ons project rond het oude Egypte

De laatste twee schoolweken