Project : 'Hoe kunnen we onze zelfgemaakte snoep verkopen?'

Na een tijdje niets van ons gehoord te hebben zijn we hier eindelijk terug. Benieuwd naar onze avonturen en foto's? Lees dan vlug verder, de link naar de foto's staat onderaan de blog.

De afgelopen periode hebben we zoveel nieuwe zaken geleerd en gedaan dat we de blog eventjes helemaal uit het oog verloren waren.

Tijdens de rekenlessen gingen de leerlingen van het zesde leerjaar heel zelfstandig aan de slag de afgelopen twee weken. Ze kregen in het begin van de week telkens instructies en daarna gingen ze telkens individueel of in kleine groepjes aan de slag. We begonnen met een herhaling van breuken, procenten en kommagetallen. Wisten jullie dat deze drie onafscheidelijk zijn? Bij ons in de klas krijgen ze zelfs de naam "De drie musketiers". We bleven in de wereld van de breuken hangen, want eens we alle leerstof van breuken terug herhaald hadden, gingen we aan de slag met vraagstukken. Dat is nogal een gedoe zeg! Maar als we stap per stap aan de slag gaan, dan komen we er wel. We leerden dat we soms wat moeten doorzetten. Ook al vinden we iets moeilijk, toch lukt het wel!
We speelden ook een mini-quiz met als thema 'vlakke figuren'. We kregen eigenschappen van een vierhoek en moesten zelf achterhalen welke vierhoek er bedoeld werd, we kregen een figuur te zien en moesten de verschillende eigenschappen controleren,... Doen doen doen! 
Samen met het vijfde leerjaar herhaalden we de begrippen omtrek en oppervlakte. Daarvoor gingen we naar buiten. We liepen de omtrek van speelplaats en ondervonden dus aan levende lijve hoe je de omtrek van een rechthoek berekent. Daarna tekenden we met krijt en grote latten rechthoeken. We gingen aan de slag met de oppervlakte. We zochten eerst uit wat een oppervlakte precies is, daarna telden we de tegels die in de rechthoek pasten om uiteindelijk tot de formule basis x hoogte te komen. Hieraan konden we de landmaten koppelen voor het zesde leerjaar. Hectares, centiares en ares hebben helemaal geen geheimen meer voor ons. 

Het vijfde leerjaar ging vooral met mij aan de slag. We herhaalden de waarde van getallen. Hiervoor gebruikten we uiteraard de positietabel. Zo konden we heel goed zien in welke kolom de eenheden stonden. We hadden al verschillende keren gemerkt dat we nog moeite hadden met getallen afronden. Daarom oefenden we hier ook nog wat extra op. Daarna herhaalden we nogmaals wat kommagetallen precies zijn. We herhaalden het verschil tussen tientallen en tienden. We herhaalden de vier hoofdbewerkingen met de bijhorende termen erbij. Kennen jullie de vier hoofdbewerkingen nog? 
Met de vier hoofdbewerkingen hebben we heel veel cijferend gerekend. Eerst met alleen natuurlijke getallen tot 1 000, maar later gingen we aan de slag met kommagetallen. Je moet aan zoveel zaken denken wanneer je cijfert met kommagetallen! 
Tijdens de rekenlessen gingen we denkbeeldig ook naar het speelplein en de fitness. Dat is helemaal niet raar hoor! We leerden namelijk over de optellingswip en de aftrekkingshalter . Als we aan de bijhorende prentjes denken, kunnen we perfect uitleggen hoe dit in z'n werk gaat. Het uiteindelijk toepassen verloopt nog iets moeilijker. Gelukkig hebben we nog heel veel tijd om te oefenen.
We eindigden onze week met een groot moordonderzoek. Aan de hand van allemaal wiskundige spelletjes konden we het mysterie oplossen. Goed gewerkt, speurneuzen!

Op woensdag krijgen we altijd een half uurtje Engelse les van Dominique. Uiteraard worden deze lessen zoveel mogelijk gekoppeld aan de projectlessen. Deze week gingen we dus met de kleuren aan de slag. En wees nu eerlijk, de beste manier om deze te leren is toch wel door M&M's te gebruiken he. 

In de lessen project zijn we verder aan de slag gegaan met verschillende zaken over snoep en chocolade. We leerden over de bekende chocolatier Dominique Persoone en hadden het idee om zijn hulp in te schakelen. Alleen wisten we niet zo goed hoe we hem konden bereiken. We waren ons er allemaal heel bewust van dat het niet makkelijk zou zijn om hem te kunnen bereiken en om een antwoord te krijgen. Daarom besloten we een filmpje te maken om zijn hulp te vragen. 

We besloten dat we als eindproduct onze eigen winkel wilden opstarten met zelfgemaakte chocolade- en suikerproducten. Het is namelijk zo dat we het leuke nieuws kregen dat we op tweedaagse gaan later dit schooljaar. Helaas is het kostenplaatje van zo'n tweedaagse niet te onderschatten en dus besloten we dat de winst die we maken met de verkoop volledig gebruikt zal worden om de prijs van de tweedaagse wat te laten zakken.
We dachten samen na over wat we daarvoor allemaal nodig hadden (recepten, ingrediënten, werkvolk, winkelruimte, prijslijst,...). Niemand had ooit gedacht dat er zoveel denkwerk aan te pas kwam. Na een grote stemming hebben we een naam gevonden voor onze winkel. Onze winkel krijgt de naam 'Prima Primula's". We wilden graag gepersonaliseerde t-shirts, maar weten jullie hoeveel geld dat kost!? Wij schrokken in ieder geval van de prijzen en besloten om het anders op te lossen. 
Eens we wisten wat we allemaal nodig hadden, verdeelden we de taken. Een groepje maakte richtingsaanwijzers om uit te zetten wanneer de winkel open ging, sommigen maakten een reclamespot, nog anderen zorgden voor een logo en affiches,... Iedereen was dus druk in de weer. Op vrijdag gingen we langs in de klassen om reclame te maken voor onze winkel. Iedereen kreeg een bestelformulier mee en kan een bestelling plaatsen tot en met vrijdag 22 oktober. 

Foto's

❗❗ BELANGRIJK ❗❗

                   💉21/10/2021 gaat het zesde leerjaar naar het CLB. Geen paniek, er wordt alleen gewogen,                           gemeten en gebabbeld.

                    💉 25/10/2021 komt het CLB langs op school om een prikje te geven aan de leerlingen                               van het vijfde leerjaar. 

                    🚉 26/10/2021 gaan we op daguitstap naar Brugge. Iedereen kreeg een brief mee. Graag                              het strookje zo snel mogelijk terug meebrengen.

                    🍪🍩 De laatste week voor de vakantie bakken en maken we alle bestellingen klaar voor                     ons winkeltje. Op woensdag 27/10, donderdag 28/10 en vrijdag 29/10 kunnen de                                    bestellingen afgehaald worden. Let wel op, het afhaalmoment moet aangeduid worden op                        het bestellingsformulier. 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Avonturenklassen juni 2023

Week 2 van ons project rond het oude Egypte

De laatste twee schoolweken