De eerste schoolweek
helloooooooooooo!
Na twee maanden genieten van de zotste avonturen zijn onze batterijen terug volledig opgeladen om het komende schooljaar tegemoet te gaan.
Het nieuwe schooljaar startte op woensdag. Bij aankomst waren we zo blij om iedereen terug te zien, we hadden zoveel te vertellen! Wat was het raar om de containers op de speelplaats te zien staan. Bij het belsignaal verzamelden alle leerlingen in het midden van de speelplaats en dansten we de nieuwe schooldans. Het voelde nog wat onwennig aan, maar iedereen deed zijn uiterste best. Daarna ging elke klas naar zijn eigen lokaal. Zo spannend!
We gingen eerst op verkenning in de twee klaslokalen. Daarna ging iedereen op zoek naar een plekje in de kring. Sommige kinderen hadden al een kussen mee, dat zorgde meteen voor dat tikkeltje extra gezelligheid in de klas. Iedereen was heel nieuwsgierig naar de vele verhalen over de vakantie. Aangezien we maar anderhalf uur hadden, beperkten we onze vakantieverhalen door een top drie te maken van de leukste zaken die we in de vakantie gedaan hadden. Wat een zotte verhalen! De ene ging op kamp, anderen gingen op reis, er waren kinderen die thuis allerlei zaken uitgespookt hebben,... Na onze kring was het al speeltijd. Wat vliegt de tijd toch als we met z'n allen samen zijn. Onze eerste schooldag werd afgesloten met een lesje godsdienst of zedenleer.
Op donderdag bekeken we ons uurrooster eens van dichtbij. In de agenda noteerden we alle lessen van de hele week. Tussen al het schrijven door, werden er klasfoto's en individuele foto's gemaakt van de leerlingen. Jullie zijn allemaal zoveel veranderd! Kort na de speeltijd was er een forum. Een forum waarbij de schoolafspraken herhaald werden aan de hand van toneeltjes. De begeleiders lieten zien hoe het niet moest en dan speelden enkele leerlingen het toneeltje opnieuw om te tonen hoe het wel moet. Knap gedaan hoor!
In de namiddag deden we een uitgebreide brainstorm voor een nieuw project. Zo leuk om te zien hoeveel leuke ideetjes jullie hebben verzameld tijdens de zomervakantie! Zie hier een overzicht van de vele vragen die in ons opkwamen:
Lucy: Waarom
zijn flamingo’s roze?
Alexandra: Waar
kan je kristallen vinden en hoe kan je nagaan welke kristallen het zijn?
Amy: Waarom zit
een ronde pizza in een vierkante doos? Waarom heeft een zebra strepen?
Meike: Waarom is
er op elke planeet een andere temperatuur?
Flor: Kan je
vuur een andere kleur geven? Wat betekent ‘in coma liggen’? Waar komen gevoelens vandaan?
Jonah: Waarom
zijn planeten rond? Waarom zijn paarden edele dieren? (hoofd – benen)
Norah: Hoe
kunnen we echte mode maken? Wie heeft science fiction uitgevonden? Kunnen we een ster doen ontploffen?
Renske: Waarom
zijn dino’s uitgestorven? Hoe kan je zelf wonden verzorgen als er geen volwassene bij
je is? Waarom heeft de neushoorn een hoorn?
Floor: Hoe komt
het dat het lichaam vergaat nadat je sterft?
Pepijn: Waarom
heeft een giraf een lange nek? Waarom hebben sommigen sproetjes? Van waar komen de achternamen?
Xander: Bestaan
er nu nog dinosaurussen? Waarom heeft een nijlpaard een grote mond?
Owen: Hoe werkt
een computer- of televisiescherm? Hoe maken ze pretpark- en kermisattracties?
Sky: Waarom
kunnen onze ogen maar een beperkt aantal kleuren zien?
Lailyta: Waarom
zijn er wolken?
Falco: Waarom is
Pluto geen planeet?
Yuna: Waarom
hebben wij geen spieren in onze oren?
Waarom is het zo dat hoe dichter je bij de mist komt, hoe
minder je de mist ziet?
Zoé: Hoe komt
het dat we op planeet aarde kunnen ademen en op andere planeten niet? Waar komen voornamen vandaan?
Siebe: Hoe komt
het dat op de televisie alles echt lijkt?
Shannon: Wat is
het verschil tussen een panter en een jaguar?
Mira: Waarom
heeft de lucht in de avond een andere kleur? Hoe maken ze de decoratie-elementen van de efteling?
Jemieka: Waarom
kunnen vogels vliegen en wij niet? Waarom is sneeuw koud?
We maakten een naamkaartje om aan ons kastje te hangen. Wat een artistieke talenten zeg!
Op vrijdag herhaalden we de woordsoorten en de vervoeging van werkwoorden in de tegenwoordige tijd. Daarna herhaalden we ook enkele basiszaken van rekenen. Onze korte eerste schoolweek van het nieuwe schooljaar werd geëindigd met een turnles. Tijdens de turnles gingen we aan de slag met 4 onderdelen van atletiek. Uiteraard hebben wij niet al dat materiaal op school aanwezig, maar gelukkig vonden we daar iets op. We maakten er een "primitieve" atletiek van. Er waren vier verschillende zaken, dus vier verschillende hoeken.
Hoek 1: kogelstoten met tennisballen
Hoek 2: speerwerpen met de
bezemsteel
Volgende week staat er een sportweek gepland. Vergeet niet om in de agenda te kijken welke dagen we precies sporten. Iedereen brengt best sportkledij mee naar school. Uiteraard mag je ook in sportieve kledij naar school komen.
BELANGRIJKE INFORMATIE
1. Sportweek
Maandag: dansen
met Mattlis
Dinsdag: wandeltocht door Ledegem.
Vergeet je stevige wandelschoenen niet!
Woensdag: /
Donderdag: gezondheidsloop. Graag
een herbruikbare drinkfles, sportieve kledij en een apart rugzakje meebrengen.
Vrijdag: judo
2. Planningsdocument
Deze week kregen alle leerlingen een planningsdocument mee. Graag tegen maandag alle buitenschoolse activiteiten aanduiden op het document. Zo kan ik deze volgende week digitaliseren zodat iedereen een aangepaste planning kan maken.
Geniet van het zonnige weekend!
Reacties
Een reactie posten