Week 04.01.2021

De afgelopen twee weken heeft iedereen met volle teugen genoten van de welverdiende vakantie. Helaas waren die twee weken vakantie ook heel snel terug voorbij.
Gelukkig konden we uitgebreid vertellen over onze vakantie. Sommige kinderen gingen gaan uitwaaien aan de zee, anderen genoten van een relaxte vakantie in eigen zetel, nog anderen spraken af op het speelpleintje om samen buiten te spelen,... Kortom, we hebben allemaal genoten van onze vakantie.

In de namiddag gingen we aan de slag met vier verschillende kunstwerken. We deden eerst een online escape room en mochten daarna zelf kunstzinnig aan de slag. Iedereen kreeg als startobject een banaan, klinkt vreemd he!? Zie hier onze kunstwerken!


Deze week werd er in het vijfde leerjaar aan de slag gegaan met breuken, kommagetallen en procenten. Heel raar, maar die drie begrippen hangen dus allemaal aan elkaar vast he! 
Elke dag leerden we iets extra over deze begrippen. Eerst gingen we aan de slag met de breuken. Wat zat dat ver zeg! Die herhaling was echt wel nodig om ermee verder te kunnen gaan. Raar maar waar, maar bij elke breuk hoort een procent 😲 We moesten ook de eigenschappen van de vlakke figuren studeren. We hadden deze eigenschappen de afgelopen jaren al wel eens gezien en gestudeerd, maar ze zaten zo ver dat wat extra herhaling en oefeningen welkom waren.
In de taallessen gingen we aan de slag met het communicatieschema. We leerden over de zender, de ontvanger, de boodschap, de bedoeling, het effect,... Laat ons zeggen dat het allemaal niet zo simpel is als het lijkt. We moesten echt heel aandachtig luisteren en lezen om alle onderdeeltjes correct in te vullen.

Het zesde leerjaar ging deze week ook aan de slag met de vlakke figuren. Ook zij herhaalden de eigenschappen. We gingen zelfs nog een stapje verder, we maakten ook kennis met de ruimtefiguren. Wisten jullie bijvoorbeeld dat een vlakke figuur perfect onder de deur past en een ruimtefiguur niet? Probeer het maar eens! We leerden ook gemiddelde prijzen berekenen. We moesten heel aandachtig werken, want van zodra je een getalletje vergat was het om zeep. 
In ons taalboek zijn we een thema gestart die vooral over de kinderrechten gaat. We leerden een brief schrijven, we gingen aan de slag met een tekst over kindsoldaten en leerden deze ook samenvatten aan de hand van een schema. 

Op dinsdag gingen we gaan zwemmen... of dat dachten we toch. We gingen voor het eerst naar het nieuwe zwembad, alleen duurde het wat langer dan verwacht om dat nieuwe zwembad te vinden. Ondertussen leerden we Wevelgem wat beter kennen 😅 Uiteindelijk vonden we het toch en konden we nog zwemmen. Wat leuk en mooi, dat nieuwe zwembad! 

In de namiddag deden we een brainstorm voor een nieuw project. We hadden niet super veel ideetjes, maar uiteindelijk vonden we en super leuk project! We kozen voor.... de onderwaterwereld met alle bijhorende dieren. We hebben zoveel zaken die we willen doen en leren! Volg zeker onze blog om verder te zien wat we allemaal uitspoken.

Op donderdagnamiddag gingen we verder met het project. We vonden dat het tijd was om onze klas wat aan te kleden. We knipten zeewier en hingen het aan het plafond, we schilderden de ramen en gingen zelfs aan de slag met al wat theorie. Zo leerden we over de 5 grote groepen dieren. We hadden het over de zoogdieren, de vogels, de vissen, de amfibieën en de reptielen. Zo kwamen we ook bij de ademhaling terecht. 

Een klein funfactje "Shannon zei dat we uitademen door scheetjes te laten". Laat ons zeggen dat we toch wel wat hilariteit beleefden in de klas! We eindigden donderdag met een kringgesprek over welk dier wij graag zouden zijn.
  • Amy: Ik zou graag een giraf zijn, want ik wil eens groot zijn.
  • Floor: Ik zou graag een zeepaardje zijn. Liefst een roze. 
  • Caitlin: Ik zou graag een albinovos zijn omdat ze schattig zijn.
  • Flor: Ik zou graag een leguaan of varaan zijn. Dat zijn echt inspirerende dieren zijn. 
  • Owen: Ik zou graag een leeuw zijn, want dat is mijn lievelingsdier.
  • Jey Mart: Ik zou graag een jaguar zijn, want die zijn snel en kunnen goed zien in het donker. 
  • Livio: 
  • Renske: Ik zou graag een zebra zijn omdat die strepen mooi zijn. 
  • Luka: Ik zou graag een slechtvalk zijn, want dat zijn de snelste dieren van de wereld.
  • Mauro: Ik zou graag een cheeta zijn, want dat zijn de snelste landdieren.
  • Meike: Ik zou graag een leeuw zijn, want dan ben ik de koning van de dieren.
  • Connor: Ik zou graag een octopus zijn, dan kan ik mij goed verstoppen.
  • Siebe: Ik zou graag een panda zijn want bamboe is lekker.
  • Alexandra: Ik zou graag een baardagame zijn, want ik vind die schattig en grappig.
  • Warre: Ik zou graag een filmpaard zijn.
  • Shannon: Ik zou graag een lynx omdat die zachte oortjes heeft.
  • Lentel: Ik zou graag een dolfijn zijn omdat ik dan lekker kan springen.
  • Falco: Ik zou graag een valk zijn, omdat dat mijn lievelingsdier is.
  • Jasmina: Ik zou graag een leeuw zijn, omdat ik dat een mooi dier vind.
  • Amber: Ik zou graag een wolf zijn. De baby's zijn schattig.
  • Lou: Ik zou graag een rode panda zijn, want die zijn zeldzaam. 
Op vrijdag hadden we een heel drukke dag. We werkten onze lesjes van deze week af en in de namiddag werkten we verder aan onze decoratie voor onze onderwaterwereld. 

Tot maandag!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Avonturenklassen juni 2023

Week 2 van ons project rond het oude Egypte

De laatste twee schoolweken