Projectlessen
Onze projectlessen zijn van start gegaan!
We
begonnen met een filmpje over de familie ‘Apestaart’.
Zij
maakten ons wegwijs in alle verschillende profielen van de internetgebruikers.
Van het ‘af en toe – gebruik’ tot de ware internetmagneten.
Er werd
besproken welke afspraken er thuis gelden rond het gsm- of tabletgebruik. Soms
is er een tijdslimiet zodat de kinderen niet teveel tijd doorbrengen in de
online wereld. Niet alle leerlingen vinden het erg dat ze maar een uurtje op
het internet mogen. Andere dan weer wel.
Er kwam
ook naar voor dat bepaalde leerlingen hun tablet, telefoon of laptop gebruiken
om goed te kunnen leren. Bepaalde apps helpen hen op weg wanneer ze een tekst
moeilijk kunnen lezen.
Wat
gebeurt er het meest online? We hoorden vooral antwoorden als: youtube, tiktok,
chatten met vrienden, spelletjes spelen en foto’s plaatsen op instagram. De
foto’s zijn vooral foto’s van idolen, zichzelf, lekker eten… Er wordt ook
aangehaald dat we zeker nooit foto’s mogen sturen of online plaatsen waarbij je
naakt bent. Dit kan namelijk misbruikt worden en naar iedereen doorgestuurd
worden. Bij dergelijke aanvragen zeggen wij dit snel aan onze ouders!
De klas
werd verdeeld in groepjes. Elke groep kiest een onderwerp betreffende het
internet. De voordelen, nadelen, gevaren, valkuilen… moeten hier aangehaald
worden. We maken een korte PowerPoint zodat we een houvast hebben bij de
voorstelling aan de klas.
Cyberpesten:
Warre, Mauro en Flor
Pikante
foto’s: Luka, Siebe, Lou
Privacy: Livio, Caitlin, Owen
Mediaopvoeding: Connor
Communicatie:
Alexandra, Shannon, Amber
Streamen:
Renske, Meike, Lentel
Sociale
media (instagram, facebook, tiktok, whatsapp): Floor, Amy, Falco
Aan de
hand van de placemat worden alle ideetjes gesprokkeld om aan de hand hiervan
aan de slag gaan met het opstellen van de powerpoint. We proberen ook ‘out of
de box ‘te denken!
Ook maakten we kennis met de manieren van communicatie van vroeger tot nu. Dit deden we aan de hand van een puzzel.
Reacties
Een reactie posten