Ons eindproduct: 'Welkom in Las Dias!'

MAANDAG

We startten onze week met een vertelkring. Na de vakantie hebben velen onder ons veel te vertellen. Daarom besloten we om de vertelkring een beetje anders aan te pakken. Iedereen mocht één iets vertellen, wie dit ook gedaan had mocht gaan rechtstaan.

Na de vertelkring gingen we aan de slag met onze lesjes taal en spelling. We herhaalden het werkwoordschema om werkwoorden te vervoegen in de verleden tijd. We herhaalden de begrippen klankverandering, sterke en zwakke werkwoorden,…

In de taalles ging het vijfde leerjaar aan de slag met de trappen van vergelijking. Zo maakten ze reclame voor een restaurant door zinnen aan te vullen met de trappen van vergelijking.
Het zesde leerjaar luisterde naar een verhaal over Charles Darwin. We leerden sleutelwoorden noteren tijdens een luisterfragment om achteraf te gebruiken bij het oplossen van de vragen.

In de rekenles herhaalden we met de hele klas wat ruimtefiguren zijn. We herhaalden de begrippen hoekpunten, zijvlakken, ribbe,.. Daarna oefenden we dit zelfstandig verder in op Snappet.

Net voor de middag hadden we het forum. Aan de hand van korte toneeltjes leerden we meer bij over Lander Landkaart. Lander Landkaart staat voor ons werkgeheugen. In de namiddag ging elke klas aan de slag met een spel rond deze executieve functie.



Na de middag gingen we gaan turnen. We begonnen met een loopspel als opwarming. Op het fluitsignaal moest iedereen overlopen en kon de tikker de overlopers uit het spel halen door ze aan te gooien met een bal. Wie uit was, werd ook een tikker. Dit tot iedereen tikker was.

Daarna gingen we over naar een kleine estafette en liepen we over banken. Het leek heel simpel, maar zo wisten we meteen met welke kant we afstoten. Zo gingen we over naar de volgende oefening. We oefenden onze schaarsprong. Uiteraard om daarna een rondje hoogspringen te doen.



Het laatste lesuurtje speelden we in twee groepen een spel om ons werkgeheugen te trainen. Er werd “Ik ga op reis en ik neem mee….” Gespeeld. Knap hoe jullie zomaar 21 zaken konden onthouden op zo’n korte tijd!We kregen ook 30 seconden om naar een tekening te kijken. Daarna moesten we de tekening zo goed mogelijk namaken, rekening houdend met zoveel mogelijk details. Phoe! Niet zo simpel hoor!




DINSDAG

Dinsdagochtend was het tijd om kennis te maken met een nieuw land. Jake stelde ons Congo voor. Hij leerde ons meer bij over de Congolese Frank, vertelde ons dat zijn tante getrouwd is met iemand van Congo en bracht heel wat spulletjes mee. Hij toonde ons de typisch Afrikaanse doeken, ook wel pagnes genoemd, handgemaakte juweeltjes en handgemaakte handtassen. Als afsluiter bekeken we een filmpje en zagen we hoe de Congolese mensen dansen. Goed gedaan hoor, Jake!




Na de kring zochten we auteur Stefaan Boonen op. Dat is de auteur die we zouden ontmoeten in de namiddag. We bezochten zijn website en leerden zo al het een en ander bij over hem. Daarna bekken we ook enkele boeken van hem. We bespraken de kaften en zagen dat hij niet zelf zijn illustraties maakt. Zo herhaalden we heel wat belangrijke zaken tijdens deze taalles.

Daarna leerde het vijfde leerjaar kommagetallen met elkaar vermenigvuldigen. Niet zo simpel, maar we gaven niet op! Het zesde leerjaar maakte een herhalingsles over procenten.

In de namiddag gingen we naar de auteurslezing. Stefaan Boonen las ons voor uit enkele verschillende boeken en vertelde ons dat hij heel wat onderzoek doet om zijn boeken te schrijven. Zo werkte hij heel nauw samen met een bekende stuntman en kreeg de stuntman in een ander boek ook een rol. Er waren heel wat leerlingen geïnteresseerd in zijn boeken. Die halen we dus even in de klas!


Het laatste lesuurtje ging de ene groep aan de slag met het volkslied van ons eigen land. De andere groep werkte het miniatuurlandschap verder af. De bomen werden erop gekleefd, de laatste schilderwerken werden uitgevoerd.

WOENSDAG

Noémie nam ons vandaag mee op reis naar China. Ze kwam binnen, verkleed in typische Chinese kledij en gaf ons zo een eerste algemene uitleg over het land. Daarna vertelde ze ons hoe ze daar rijst kweken en toonde ze ons foto’s van Boeddha en de Chinese Draak. Ze bracht ook heel wat spullen mee. Als kers op de taart bracht ze kroepoek mee en mochten we proberen om met stokjes wat kroepoek uit de pot te halen. Ahum, dat was best pittig!







We gaan verder met de zelfstandige werktijd. Iedereen werkte de lesjes van de afgelopen dagen af. We namen uitgebreid de tijd om onze vragen te stellen en extra uitleg te vragen waar nodig.

Noémie en Emma gingen spelletjes gaan begeleiden in het kleuter. 



DONDERDAG

Opnieuw tijd voor enkele wereldkringen. Alegandro nam ons mee naar India. Hij leerde ons de lokale sport kabadi kennen. Dat testen we maandag zeker eens uit in de turnles. 


Daarna presenteerde Leon de Verenigde Staten. We luisterden een stukje naar het volkslied en we maakten kennis met onder andere Martin Luther King. 


Als laatste kwam Iona warm ingeduffeld binnen in de klas. We wisten dus dat we naar een koud land gingen. Ze vertelde ons het een en ander over Peru. We mochten allemaal eens aan echte alpaccawol voelen. Om haar presentatie te eindigen had ze een lekkernij uit Peru mee voor ons allemaal. Picarones zijn een soort oliebollen gemaakt van pompoen. Een hartig gerechtje met een als zoete toets het sausje. Bedankt om dit voor ons klaar te maken! Benieuwd naar het gerechtje? Via volgende link kom je er meteen op uit Picarones | Jumbo . De gezichtjes spreken alvast boekdelen.











In de Franse les herhaalden we hoe we avoir, être en de werkwoorden op -ER moeten vervoegen. We leerden ook de getallen tot 1000. Daar gaan we binnenkort mee aan de slag, want in de winkel hebben we heel wat getallen nodig.



Als tussendoortje oefenden we onze tafels in aan de hand van een kahootquiz. We probeerden zoveel mogelijk stukjes van het schilderij te verzamelen.





VRIJDAG

Aza en Iona gingen naar het kleuter om te lezen. Ze pakten het een beetje anders aan. Ze speelden een schaduwspel voor de kleuters over een prinses die gered moest worden uit de toren. Spannend!


Het zesde moest tijdens de taalles elkaar heel diep in de ogen kijken. We gingen op zoek naar uiterlijke kenmerken bij elkaar. We bekeken de neus, ogen, wimpers, wenkbrauwen,... Daarna maakten we zelf vergelijkingen. 

De groep bij Feike ging aan de slag met ijsbergblaadjes. Zo herhaalden ze de leerstof van de afgelopen periode. 




In de namiddag was het eindelijk zo ver. We stelden ons eigen land 'Las Dias' voor aan de rest van het lager. Iedereen vond het heel erg spannend, maar we kunnen spreken van een groot succes! 


















We eindigden de week met het versieren van de ontbijtdozen voor ons Bloei!-ontbijt.




Meer foto's van deze week.

BELANGRIJKE WEETJES

✅ Maandag gaan we turnen. Vergeet jullie turnkledij niet!

✅ 23 maart is er opnieuw ons Bloei!-ontbijt. Bestellen kan heel binnenkort!


 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Avonturenklassen juni 2023

Week 2 van ons project rond het oude Egypte

De laatste twee schoolweken