Een week vol workshops

 Maandag zijn we gestart met een vertelkring over het weekend. We verzamelden in groepjes van vier en elk om de beurt gooiden we met een dobbelsteen. Zo kregen we een vraag en vertelden we over ons weekend.



Daarna gingen we meteen aan de slag. Het zesde leerjaar kreeg in de taalles te maken met verschillende soorten talen. We bekeken het spijkerschrift, het vingeralfabet, vlaggencode,... Amai, zoveel verschillende soorten! Het vijfde leerjaar leerde over aanhalingstekens en oefende dit verder in. Amai, zoveel zaken om over na te denken bij één zin! In de rekenles herhaalden we de verschillende soorten cijferoefeningen. We leerden ook cijferen met kommagetallen en tekenden telkens nauwkeurig onze kommalijn.

Na de middag kregen we een workshop EHBO van Jarne. We leerden eerst wat stabiele zijlig is en oefenden daarna in duo's.






We leerden wanneer je iemand moet reanimeren, bekeken een instructiefilmpje, keken hoe Jarne het voortoonde en dan.... dan mochten we zelf eens reanimeren. We moesten Anneke, de reanimatiepop van het Rode Kruis, reanimeren. Het lijkt simpel, maar dat is het niet hoor!










We leerden ook wat je moet doen bij verstikking. Ook dat moesten we natuurlijk eens testen (we gaven geen echte slagen).





Om de workshop te eindigen leerden we hoe je de noodcentrale moet verwittigen. Blijf kalm, bel de 112, vertel wat er aan de hand is en geef antwoord op de vragen van de meneer of mevrouw van de noodcentrale. Dat oefenen we later deze week nog eens uit.

Dinsdagochtend startten we met een vragenkring. We stonden wil bij wat we het allerliefst wensen. 

  • Viënna: ik wil voetbalkampioen worden
  • Mathis: ik zou graag koning worden
  • Seena: ik wil een mooi gezin later
  • Aza: dat ik later een goede job heb
  • Sem: dat ik de baas van de wereld ben
  • Oraia: ik zou graag terug voor altijd bij mama zijn
  • Leon: dat oma nog eens terug bij ons is
  • Enya: dat de hond van mijn oma terug komt
  • Jayden: ik zou graag  hier op school blijven
  • Noa: ik wil het wereldrecord rubbix cube op mijn naam hebben
  • Kaya: dat ik mijn lievelingskat niet moet wegdoen
  • Emma: ik wil later een grote volleybalster worden
  • Noémie: dat ik later een dressuurwedstrijd kan doen met mijn paard
  • Eden: dat mijn overleden familie nog eens terug komt
  • Flore: niet meer onzeker zijn
  • Iona: dat mama en papa een boerderijtje kunnen kopen als ik nog niet uit huis ben
  • Bukuroshe: dat ik later rijk en gelukkig ben
  • Anaïs: dat iedereen een dak boven zijn hoofd heeft
  • Khamza: dat ik alle skins in fortnite heb
  • Maurice: dat ik veel plezier maak
  • Angelo: dat er geen oorlog meer is
  • Thalia: dat ik mijn papa terug zie
  • Jente: dat ik later rijk ben
  • Floor: dat iedereen een even goed leven heeft
  • Lera: dat mijn zus naar hier kan komen
  • Alegandro: dat opa terug bij ons is
Dinsdagvoormiddag gingen we terug naar het zwembad. We deden allerlei opdrachten om te zien hoe goed onze zwemskills al zijn. We deden een koprol in het zwembad, we zwommen een halve lengte wuivend met één hand, we deden schoolslag en rugslag,... Amai, dat was lastig!

In de namiddag splitsten we de klas. De ene groep werkte bij Feike de rap af en presenteerde die aan de rest van de groep. De andere groep ging met Justine naar de parking van school, een kijkje gaan nemen in de ambulance en de materiaalwagen van het Rode Kruis van Ledegem. We luisterden naar de sirene en keken naar de blauwe lichten.We bekeken welk materiaal er allemaal in de ambulance zit. Uiteraard waren we heel benieuwd naar de brancard.We mochten er zelfs eens opliggen. Daarna keken we wat er precies in de materiaalwagen zit. Dikke merci aan Jarne om ons deze week zoveel bij te leren over hulpverlening!












Woensdag ging het zesde leerjaar aan de slag met een nieuw contact in de Franse les. We maakten kennis met de woordenschat in het thema kledij.
Het vijfde leerjaar werkte zelfstandig aan een lesje spelling en luisterde naar het taalkanjerverhaal "de barslechte blokfluitspeler". Jayden en Maurice mochten spelletjes gaan begeleiden bij de anemonen.




Donderdag startten we onze dag zoals elke week met de "er was misschien eens..."kring. Deze week luisterden we naar een verhaal over een taal die niet gesproken of gefloten werd. Het verhaal bleek waar te zijn! Er bestaat ook een taal waarbij er geklikt wordt met de mond. We zochten dat eens op en stonden echt versteld. 

Daarna gingen we verder met onze lessen. In de namiddag gingen we naar het kleuter. Daar mochten we hun eindproduct begeleiden. Amai, zo spannend! We hielpen de kleuters om hun t-shirts te batikken. Wat een mooi moment, waarbij groot voor klein zorgde!










Vrijdag was het een spannende dag. De dag waarop de Sint naar school kwam. De pieten vonden hem niet en we belden hem even op. Nu bleek dat hij in het bos zat! Iedereen was flink geweest en kreeg pakjes. We vulden onze vrijdagnamiddag met het verkennen van het gekregen speelgoed. We speelden "Weerwolven van Wakkerdam", we bouwden met Lego en we bouwden bruggen met K'nex. 











Volgende week starten de toetsenweken. Ga op tijd slapen en begin op tijd met studeren.
Tot maandag!


BELANGRIJK
  • Donderdag gaan we op uitstap naar het donorcentrum van het Rode Kruis in Roeselare. De begeleiders zullen een mailtje krijgen in verband met vervoer. 
  • Vrijdag is er turnen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Avonturenklassen juni 2023

Week 2 van ons project rond het oude Egypte

De laatste twee schoolweken