Week 9 januari

 Op maandag waren de batterijtjes van iedereen terug opgeladen. Iedereen was klaar om er terug in te vliegen. We startten onze dag met een uitgebreide vertelkring. Wat een fantastische verhalen! De ene had een hele drukke vakantie, de andere had een rustige vakantie, maar iedereen had optimaal genoten.


Het vijfde leerjaar maakte deze week kennis met procenten. We gingen op zoek naar procenten in ons leven. We hakten het woord in twee delen en gingen op zoek naar het verband tussen breuken, procenten en kommagetallen. Wisten jullie dat deze allemaal met elkaar verbonden zijn? Wij spreken in de klas van de vier musketiers. Procenten op een honderdveld voorstellen, procenten als breuk voorstellen, procenten als kommagetal voorstellen,.. We deden het allemaal!

Tijdens de rekenlessen gingen we ook aan de slag met vlakke figuren, veelhoeken en niet-veelhoeken. Daar konden we de oppervlakte van een parallellogram aan koppelen. Niet zo simpel hoor, of dat dachten we toch. Een parallellogram kan je dus perfect omvormen tot een rechthoek. En dan is het allemaal niet zo moeilijk meer. We hebben ook verschillende figuren omgevormd tot andere vlakke figuren. Eerst aan het bord met kleine blaadjes, daarna in ons boek met potlood en geodriehoek. Goed gedaan!


Het zesde leerjaar ging deze week aan de slag met kommagetallen en cijferen. Overal kommalijnen, behalve bij het vermenigvuldigend cijferen! Hoe vreemd is dat?

We herhaalden wat veelvouden zijn en wat we met veelvouden kunnen uitspoken. We kenden de grootste gemeenschappelijke deler al, nu kwam het kleinste gemeenschappelijke veelvoud opnieuw aan bod. 

Er werd deze week ook heel wat herhaald. Zo herhaalden we ook hoe je een woord kan opzoeken in een woordenboek. Zo spannend, zeker wanneer je het tegen elkaar opneemt!





Tijdens de projectlessen dachten we na over een mogelijk nieuw project. Er werden heel wat verschillende voorstellen aangebracht, maar na de stemming kwamen we uit bij het project 'oorlog'. De komende drie weken zullen we dus werken rond WOI en WOII. We deden een brainstorm, stelden de vraagjes op en gingen meteen aan de slag.

We maakten kennis met Princip en Frans Ferdinand. We bekeken de wereldkaart en leerden hoe WOI begonnen is. Er was spraken van geallieerden en centralen, bondgenootschappen,... We leerden echt al heel veel bij deze week!




Op donderdagavond speelden we een kahootquiz om te zien of we alles begrepen hadden. Wat een leuke manier om de leerstof nog eens te herhalen! We werkten in duo's en eigenlijk blonk iedereen echt uit tijdens deze quiz. Goed gewerkt!



Voor de muzische lessen splitsten we onze klas in twee groepen. De groep bij Dominique ging aan de slag met verschillende componisten. Op de muziek van deze componisten mocht iedereen een bewegingsverhaal maken. 









Bij Justine werd de nieuwe schooldans ingeoefend. We hielden rekening met ritme en tempo en deden ons uiterste best om de vele danspasjes te onthouden. 



De week werd afgesloten met een turnles volledig in teken van ons project. We deden eerst een legertraining aan de hand van een parcours. Er werd geklommen, geslopen, geklauterd, gesprongen,... Een echte opwarming! Daarna verdeelden we een onze klas in twee teams en speelden we vlaggenroof. Ieder team kreeg ballen om zich te verdedigen. En zo sloten we onze eerste projectweek af. 



Maandag mogen we een nieuwe leerling in de klas verwelkomen. Welkom in de klas, Angelo! 

Foto's

Belangrijke weetjes

  • De komende periode gaan we elke vrijdag turnen. Turnkledij, een haarrekkertje voor wie lang haar heeft en sportschoenen zijn een must!
  • Maandag 16/1: toets Frans contact 9
  • Wie leuke en leerrijke ideetjes heeft passend bij ons project, mag een mailtje sturen om af te spreken. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Avonturenklassen juni 2023

Week 2 van ons project rond het oude Egypte

De laatste twee schoolweken