Week 16 januari

 Maandagochtend startten we met een extra leerling in onze klas. We deden een kennismakingsronde en vertelden wie we waren, in welk leerjaar we zitten en wat onze hobby's zijn. Welkom in de klas, Angelo!

Op maandagochtend starten we altijd met het vijfde en zesde leerjaar samen. Dan krijgen we de uitleg van de spellingslessen. We herhaalden hoe we werkwoorden in de tegenwoordige- en verleden tijd kunnen vervoegen. We herhaalden de verschillende schema's en oefenden ze daarna in. Het zesde leerjaar ging ook aan de slag met woorden waar je ie hoort, maar i schrijft. We klapten de woorden en achterhaalden op deze manier wanneer we de -e mochten weglaten.

Tijdens de rekenlessen herhaalde het vijfde leerjaar nogmaals de vier musketiers. Het lukt ons steeds beter om breuken vlot te linken aan procenten en kommagetallen! We herhaalden deze leerstof aan de hand van krijtbordjes. We namen het tegen elkaar op en werkten samen om punten te verdienen.We leerden ook hoe we het kleinste gemeenschappelijke veelvoud van twee getallen kunnen zoeken. De tafels vlot kennen is natuurlijk van groot belang.



Het zesde leerjaar leerde dat je niet altijd de exacte uitkomst hoeft te weten bij een vraagstuk. We mochten zelf een passende rekenwijze kiezen. Daarna herhaalden ook zij procenten. De vier musketiers kwamen aan bod en we leerden procenten van getallen berekenen.

Net voor de middag was het tijd voor een vertelkring. Enya bracht mooie schelpen mee naar de klas om uit te delen, Mira toonde haar zelfgemaakte kunstwerk en Zoé toonde wat ze allemaal gekregen had voor haar verjaardag. 


In de namiddag deden we een hoekenwerk rond WOI. Dit ter uitbreiding van de zaken die we vorige week geleerd hadden. We lazen verhalen van kinderen tijdens WOI, we leerden over het belang van dieren tijdens WOI en we bekeken oorlogsmonumenten. Ieder kwartier konden we doorschuiven tot we alle hoeken gedaan hadden. 





Dinsdagochtend kwam een politieagent langs. We kregen verkeersles en leerden over de verschillende verkeersborden. Aan de hand van foto's oefenden we om verschillende verkeerssituaties te interpreteren. 



Na de verkeersles oefenden we met het vijfde en zesde leerjaar om de oppervlaktetabel correct in te vullen en af te lezen. We vergeleken dit opnieuw met de autostrade waar twee rijvakken zijn. 



Wie eerder klaar was mocht kaartjes maken om op de tijdsband te hangen. We hebben een overzicht gemaakt van begrippen die aan bod gekomen zijn en nu hangen we deze ook op de tijdsband. Bedankt aan de helpers!


Dinsdagnamiddag maakten we kennis met een lapbook. Wat een leuke manier om te studeren! We hebben een ideaal project om dit nu eens uit te proberen! Iedereen kreeg een groot blad, dat werd dubbelgevouwen en dan mochten we ons eigen doen. Aan de hand van filmpjes en patronen leerden we verschillende manieren van vouwen en voorstellen. Dinsdag maakten we een schets van hoe onze lapbook eruit zal zien.


Het laatste uurtje kam Julie langs om een lesje sociale vaardigheden te geven. We werkten rond gevoelens. We beeldden ze uit en bespraken de verschillende gevoelens.




Donderdag was het tijd voor de eerste twee idolenkringen. Sky is heel grote fan van zangeres Angèle. Aan de hand van haar mind map liet ze ons kennismaken met deze zangeres. Goed gedaan!



Ook Faith stelde haar grote idool voor. Faith is fan van Camille en vertelde in geuren en kleuren wat Camille voor haar zo bijzonder maakt. Goed gedaan!



Na de idolenkringen werkten we onze spellingslessen af en gingen we aan de slag in ons taalboek. We leerden over samenstellingen en afleidingen, maar ook over onderwerp en persoonsvorm. Daarna leerden we over lijn- en breukschalen. We oefenden deze zaken in aan de hand van onze nieuwe atlassen. We leerden schaal interpreteren, verwoorden en de werkelijke afstand berekenen. Niet zo eenvoudig hoor!






Donderdagnamiddag was het dan eindelijk zo ver. We werkten aan onze lapbook. Wat een creativiteit!









Vrijdag hadden we een boekenronde waarin Mira haar lievelingsboek 'Lampje' voorstelde. We kregen een korte samenvatting van het verhaal en ze vertelde ons wat het boek voor haar zo speciaal maakt. 


Net voor de middag was er een forum over afval sorteren. Nu weet iedereen terug hoe we goed kunnen sorteren. 



We sloten de week af in de sporthal met een staartroof, een loop- en tikspel en een stukje hoogspringen. 







Zo te zien een hele drukke week achter de rug. Nu tijd om te rusten en onze batterijtjes op te laden. 
Tot maandag!

foto's

BELANGRIJKE WEETJES

    1. Maandag komt de overgrootvader van Maurice naar de klas om te vertellen over zijn jeugd tijdens WOII.
    2. Vrijdag 27/01 is er geen turnen, maar staat er een workshop striptekenen in de L!nk op de planning. We zoeken nog mensen die ons willen voeren. Vertrek op school om 12.55u, terug ophalen om 14.30uur.
    3. Donderdag 02/02 gaan we op uitstap naar Zonnebeke. Ook voor deze dag zoeken we nog vervoer. Iedereen kreeg een brief mee naar huis met de planning van die dag.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Avonturenklassen juni 2023

Week 2 van ons project rond het oude Egypte

De laatste twee schoolweken