Het einde van ons project 'politie'

 Na lang wachten was het dan eindelijk zo ver. We vertrokken met de fiets richting Menen om het politiebureau te bezoeken. Bij aankomst mochten we onze fietsen meteen op het politiedomein plaatsen. We kregen een uitgebreide uitleg van een hoofdinspecteur en een inspecteur. De rondleiding begon bij de verschillende voertuigen. We beken de combi van dichtbij en kregen een spijkermat te zien. Deze wordt gebruikt om een auto te laten stoppen wanneer die op de vlucht is. Daarnaast zitten er ook blauwe lichten, politielint, een borstel en een alcoholtest in. Floor mocht even een alcoholtest doen om te zien hoe dat allemaal in zijn werk gaat. Ze kreeg een bobsleutelhanger!Na de combi bekeken we een anonieme en semi-anonieme wagen. Het verschil zit hem echt in kleine dingen. Alle blauwe lichtjes zitten netjes weggewerkt, je kan bijna niet zien dat het een politiewagen is! Wanneer er voetbalwedstrijden of betogingen zijn en er heel veel volk aanwezig is gaan ze al eens met een gepantserde wagen op pad. Daar kunnen maar liefst 9 politiemensen in meerijden. Deze worden allemaal voorzien van een helm, een schild en een matrak. Ook het raam van de wagen is beveiligd met een soort net. Dat zorgt ervoor dat er geen stenen op de ramen terecht kunnen komen. De hoofdinspecteur legde ons de verschillende gradaties binnen de politiewereld uit. Zo zijn er inspecteurs, hoofdinspecteurs en commissarissen. Iedereen heeft een ander tekentje op zijn hemd. Sterretjes, kroontjes of gouden kroontjes.Na de rondleiding gingen we naar binnen. Daar gingen we meteen naar de politiecellen. Daar kunnen ze mensen die ze opgepakt hebben opsluiten voor maximaal 48 uur. Daarna moet er beslist worden of ze verder aangehouden moeten worden of ze vrij mogen. Er waren cellen voor 1 persoon en cellen voor meerdere personen. Gelukkig kunnen er geen kinderen opgesloten worden. Wist je dat er in een cel enkel een bed, toilet, lavabo en camera is? Daarna gingen we binnen in de kamer waar er vingerafdrukken afgenomen werden. Xander mocht ervaren hoe dat allemaal in zijn werk gaat. Helemaal niet zo simpel hoor! Het moet allemaal perfect verlopen om zeker te zijn dat alles correct in het systeem staat. We testten ook even de camera uit waarmee ze foto's maken van de verdachten. We bezochten heel kort de dispatchkamer. Daar komen alle telefoontjes binnen en worden de politieteams aangesproken om op interventie te gaan. De mensen die daar zitten kunnen via vele schermen een heleboel camera's in de gaten houden en meevolgen wat er allemaal in de cellen, maar ook op straat gebeurt. 











Tijdens de lessen muzische vorming gingen we aan de slag met schilderijen. We bekeken ze van dichtbij, we vertelden wat we allemaal zagen en we hielden rekening met de kleinste details. Daarna gingen we aan de hand van een stappenplan aan de slag om het schilderij zo goed mogelijk na te doen. Dat is een tableau vivant. We maakten een lijstje van al het materiaal dat we nodig hadden. Afgelopen maandag werden de definitieve foto's gemaakt. Fantastisch om te zien hoe creatief jullie waren!








We eindigden vorige week met een turnles waarbij we ons opwarmden door enkele spelletjes te spelen met de grote strandbal. Samenwerken stond centraal. Iedereen deed zo goed zijn best! Daarna sloten we aan bij L3/L4 en gingen we hoogspringen. We oefenden enkele keren onze schaarsprong en daarna keken we hoe hoog we konden springen. Knap gedaan!


Afgelopen maandag was er forum. Iedere graad stelde hun afgelopen project voor. De oudste leerlingen hadden tijdens de Franse les een liedje geoefend en brachten dat nu wel heel onverwachts op het forum. Goed gedaan! Het zorgde voor heel wat sfeer en gezelligheid. We eindigden het forum door met de hele school samen te dansen. We ervaarden dat dat voor heel wat geluksmomenten zorgde. Geniet gerust eventjes mee. 



Diezelfde namiddag werden ook de jarigen van april en mei gevierd op het verjaardagsforum. Proficiat aan alle jarigen en bedankt voor de vele ijsjes en andere lekkernijen! 

Op dinsdag begonnen we aan de cadeautjes voor Vaderdag. Veel kunnen we er uiteraard nog niet over vertellen, maar we kunnen wel al verklappen dat het opnieuw iets is met veel precisiewerk aan. Voor het eindresultaat zal je nog een klein beetje moeten wachten.

Als eindproduct voor ons project rond de politie willen we graag onze eigen serie/kortfilms maken. We dachten aan de Buurtpolitie en hoe cool zou het niet zijn om de Bloeipolitie te filmen? We verdeelden de klas in drie groepen en iedereen schreef een eigen verhaal uit. Daarna werden er dialogen gemaakt en dachten we na over de nodige attributen. Binnenkort meer nieuws over het verdere verloop van dit eindproduct!

Deze week hebben we elke dag een raadsel proberen oplossen. Zin om mee te denken? Probeer maar eens ;-) 

  • Maandag: Ik heb steden, maar geen huizen. Ik heb rivieren en zeeën, maar geen vissen. Ik heb hoge bergen maar geen bomen. Wat ben ik?
  • Dinsdag: Er is een moord gepleegd. Er zijn 5 verdachten: Peter, Julie, Jason, Emma en Boris. Toen de moord gepleegd werd hing er een kalender op. Op die kalender stonden de cijfers 4 - 6 - 9 - 10 - 11. Nu weet de politie wie de moord pleegde. Wie was het?
  • Woensdag: Frank en Susan hebben samen zes kinderen. Donald - Rebecca - Mieke - Fabian - Sonny - Lara. Hoe zal het zevende kindje van Frank en Susan heten? Michael - Silke - Fran of Lou?
  • Donderdag: Twee moeders en twee dochters gaan samen op restaurant. Ze eten elk een volledige hamburger. Toch zijn er maar drie hamburgers gegeten. Hoe kan dat?
Tot maandag!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Avonturenklassen juni 2023

Week 2 van ons project rond het oude Egypte

De laatste twee schoolweken