Week 15 november

 Na een week van bakken, uitstap naar Brugge en uiteindelijke verkoop van onze lekkernijen waren we klaar voor een welverdiende vakantie. Iedereen kwam na de vakantie terug uitgerust naar school. We mochten zelfs een nieuwe leerling in onze klas verwelkomen. Welkom, Karim! We maken er samen een leuk schooljaar van.

Deze week herhaalden we met het vijfde leerjaar hoe we breuken moeten optellen en aftrekken. Momenteel werken we nog steeds met gelijknamige breuken. Van zodra de leerlingen dit horen denken ze aan het deuntje ♭ Teller + teller en je noemer blijf gelijk ♭. Er kwam wel nog een klein iets bij en dat is dat we vanaf nu telkens alles moeten vereenvoudigen. 
Daarna herhaalden we de regels / trucjes om natuurlijke getallen te vermenigvuldigen met 10; 100 en 1000. Nullen tellen en erbij plaatsen is het enige wat je moet doen, simpel toch!? Wisten jullie al dat je heel eenvoudig met 5; 25 en 50 kan vermenigvuldigen? Deze vermenigvuldigingen hebben helemaal geen geheimen meer voor ons! Eens we dit goed onder de knie hadden pasten we deze leerstof toe op kommagetallen. Met een klein vleugje magie en je magische pen is ook dit helemaal niet moeilijk. Komma's verplaatsen, wegdenken en achteraf terugplaatsen kunnen wij nu als de beste! 
We eindigden de week met het classificeren van vierhoeken. Koning vierkant is en blijft een machtige figuur!

Tijdens de taallessen leerde het vijfde leerjaar over aanhalingstekens. We gingen op zoek naar aanhalingstekens. We vonden er in boeken, kranten, verhalen, ... Veel vaker dan we zelf dachten! Daarna leerden we hoe we deze zelf konden toepassen. We moesten aan zoveel dingen op hetzelfde moment denken! 

Het zesde leerjaar ging deze week aan de slag met hoeken meten en tekenen. Eerst en vooral gingen w op zoek naar hoeken in ons dagelijkse leven. Hoeken in de klas, maar ook hoeken die toevallig gevormd worden, in het bos bijvoorbeeld. Omdat alles zo'n precisiewerk is voerden we alles eerst in het groot uit. We tekenden verschillende hoeken op de grond van de klas met krijt en een grote geodriehoek. Deze hoeken leerden we ook meten. Pas wanneer we alles goed onder de knie hadden, gingen we over naar een blad. Daar bleek het toch niet zo simpel te zijn als we gedacht hadden. 
Daarnaast leerden we ook over de volgorde van bewerkingen. Ook hier had Justine een ezelsbruggetje voor. Het Veulen Draaft Op en Af = Haakjes Vermenigvuldigen Delen Optellen Aftrekken. 
De leerlingen van het zesde leerjaar eindigden de week met een hoop cijferoefeningen. We moesten rekening houden met kommalijnen, cijfers na de komma's,...

In de taallessen herhaalden we het schema om de werkwoorden in de tegenwoordige en verleden tijd te vervoegen nog eens. Dit blijft niet zo simpel, dus blijven oefenen is de boodschap! Wisten jullie trouwens dat er altijd extra oefeningen op classroom staan? Zo kan iedereen altijd thuis oefenen indien jullie dit willen.

Deze week werd er ook een nieuw project gekozen. Na een lange brainstorm, vele ideeën en vaak het zinnetje 'Dat deden we de afgelopen jaren al meerdere keren' kwamen we eindelijk tot een leuk project. "Hoe kunnen we een echte wetenschapper worden?"

We gingen meteen aan de slag en zochten allerlei experimentjes op. We stelden ze voor aan de rest van de klas en bekeken wat haalbaar was om eens uit te voeren in de klas. We leerden ook over DNA. Wisten jullie dat je DNA kunt zien met het blote oog? Om dat te kunnen doen moeten ze verschillende stappen uitvoeren in het labo.

  • Bevries het stukje "vlees" waaruit je DNA wil halen. Dit doe je door er vloeibare stikstof bij te gieten.
  • Maal het bevroren stuk tot een fijn poeder. 
  • Meng het poeder met producten zoals zout en een vloeibare substantie.
  • De witte sliertjes die je te zien krijgt zijn DNA.
Iedereen ziet eruit zoals hij/zij eruit ziet door zijn eigen DNA. Ons DNA bestaat uit 4 letters CAGT. Deze letters vormen een lange rij en bij iedereen is de volgorde van de letters anders. 
Geef toe, dat is toch echt niet zo simpel he!?

Deze week eindigden we onze week met een turnles vol samenwerkingsspelen en reactiespelen. Van het "frituurspelletje" tot staartenroof. Samenwerken en plezier maken stond centraal! 


🔊 BELANGRIJK 🔊

Maandag 22/11: Leerlingenraad om 12u30
Donderdag 25/11 gaan we op uitstap naar Technopolis. Een mondmasker dragen is verplicht voor alle leerlingen. Wees op tijd aanwezig op school of in het station, de trein wacht niet! Hierbij de planning (ongeveer!!!!) voor deze dag:
  • 07u40: verzamelen in station Roeselare (mondmasker verplicht in het station!)
  • 07u58: trein vertrekt richting Mechelen
  • 10u15: aankomst Mechelen + wandeling naar Technopolis 
  • 11u00: Start van ons bezoek aan Technopolis
  • 13u00: Lunch (boterhammen + gevulde waterfles voorzien!!!!)
  • 13u30: Verderzetten ontdekkingstocht in Technopolis
  • 16u30: We stappen terug naar het station
  • 17u15: Vertrek met trein richting Roeselare
  • 19u35: Aankomst in station Roeselare
Wij voorzien een koek voor de voor-en namiddag. Vergeet niet om je drinkfles, fluohesje, rugzakje en lunch mee te brengen! 
Exacte vervoersregeling van en naar station wordt deze week nog in de agenda geschreven.

Vrijdag 26/11 komt Amber, begeleidster bij de kleuters, een les rope skipping geven in de grote sportzaal. Turnkledij en sportschoenen zijn van groot belang! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Avonturenklassen juni 2023

Week 2 van ons project rond het oude Egypte

De laatste twee schoolweken