Piep! Na een lange tijd niets meer van ons te horen, staan we te popelen om te laten weten wat we allemaal uitgespookt hebben.

De afgelopen weken zijn er zoveel dingen gebeurd. Zo gingen we Amy, die na een ziekenhuisopname nog wat extra moest aansterken, verrassen met een klaskunstwerk. Laat ons zeggen dat we in onze opzet geslaagd waren. Ze was écht verrast!


We deden verschillende kringen. Zo kwamen volgende kringen aan bod: complimentenkring, gevoelenskring, muziekkring, vertel-en toonkring,... 

Tijdens de reken- en taallessen hebben we heel veel verschillende zaken gedaan. Tijdens de les Frans gingen we aan de slag met de klok en gingen we naar buiten om een spel te spelen.




In de rekenles leerden we over volume en dus ook over kubieke meter. We gingen eerst aan de slag met een kubieke decimeter. We vulden hiervoor een kubus met water. Daarna maakten we met de Clics uit de speelzaal een kubieke meter. We hebben ook uitgetest met hoeveel leerlingen we in die kubieke meter pasten!

Daarnaast leerden we ook over kijklijnen en schaduwen. We gingen hiervoor naar buiten. We vormden zelf vreemde schaduwen, gingen op zoek naar de kijklijnen en deden hier ook een muzische les rond. We leerden ook over spiegel- en symmetrie assen. Daag je spiegelbeeld maar eens uit om iets anders te doen dan wat jij toont.




Natuurlijk gingen we ook van start met ons nieuw project. We kozen voor het project 'Hoe bouwen we ons eigen land?'. Eerst en vooral besloten we dat we met de hele klas één land gingen bouwen. We begonnen met een brainstorm. We dachten na over wat we allemaal nodig hebben om een eigen land te kunnen bouwen. We kamen uit bij een vlak, volkslied, bewoners, voorzieningen, eigen munt, straten, wegen, landschappen,...

Daarna gingen we aan de slag met een eigen vlag. We maakten per tafelbubbel een voorstel en daarna gingen we dan democratisch beslissen. Helaas moesten we hier al constateren dat het niet altijd even makkelijk was om met de hele klas één land te bouwen. Daarom veranderden we onze plannen een beetje. We zorgden ervoor dat iedereen aan bod kon komen.

Trees en Janne kwamen ons wat bijleren over gebarentaal. Ook een andere manier om te communiceren. We leerden enkele gebaren zoals speelplaats, juf, opletten, boek lezen,... Een welgemeende dikke merci om ons dit bij te leren!

Sinds deze week zijn we dus per twee aan de slag gegaan om een eigen land te bouwen. We gingen hiervoor heel gestructureerd aan de slag. Hieronder een kort overzichtje van de verschillende stappen die we moesten volgen om tot ons eigen land te komen:

  • STAP 1: een bestaand stukje land kiezen
  • STAP 2: Het landschap 
    • vlaktes of gebergtes
    • woestijnen, bosgebieden of akkerbouw
    • ligt het aan de oceaan?
    • stedelijke gebieden?
  • STAP 3: Voorzieningen
    • ziekenhuizen
    • scholen
    • vliegvelden
    • havens
    • stations
    • ...
  • STAP 4: Infrastructuur (grote en kleine wegen, steden en dorpen)
  • STAP 5: Legende 
  • STAP 6: Klimaat
  • STAP 7: Bestuur
  • STAP 8: Bekendheid
    • specialiteiten
    • belangrijke mensen
    • toeristisch?
    • keuken
  • STAP 9: Cultuur
    • Gewoontes van je land
    • feestdagen
    • kleding
    • geloof
    • ...


Zo zien jullie maar, we zaten nog geen enkel momentje stil he.
In de turnlessen gingen we ook steeds heel actief aan de slag. Zo kregen we al een voetballes van Flor en Jey Mart en een zwemles van Luka. Tussendoor gingen we ook geregeld naar buiten om een spel te spelen. We speelden eens tussen vier vuren, chinees voetbal, een vereenvoudigde versie van honkbal,... We haalden echt onze sportieve kant naar boven!


We eindigden onze week met een online webinair van Marc Van Ranst. Hij heeft ons wat meer bijgeleerd over microben, virussen, vaccins,... Het was een heel leerrijke presentatie. Wie deze graag nog eens wil bekijken, kan dit via deze link

Fijn weekend en tot maandag!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Avonturenklassen juni 2023

Week 2 van ons project rond het oude Egypte

De laatste twee schoolweken