Week 7 februari

 Op maandag hebben we altijd een heleboel te vertellen aan elkaar. Sommige leerlingen hadden een luilekker weekend, anderen gingen shoppen, er gingen ook enkele leerlingen gaan sporten,... Iedereen had een leuk weekend en kwam uitgerust terug naar de klas.

Tijdens de lessen spelling gingen we verder met het correct leren vervoegen van de werkwoorden in de tegenwoordige tijd, de verleden tijd en we brachten ook de leerstof omtrent het voltooid deelwoord aan. Al die verschillende stappenplannen zeg! Om ze nog wat extra in te oefenen gingen we aan de slag met een ganzenbord. Helemaal niet zo simpel als het leek, we moesten zo goed nadenken in welke tijd we het werkwoord moesten vervoegen en welk stappenplan we daarvoor moesten gebruiken. We mochten onze antwoorden telkens op het krijtbordje schrijven en iedereen hield zijn eigen score bij. 

Het zesde leerjaar ging in de taalles aan de slag met een tekst over kindsoldaten en mensenrechten. We leerden hoe we de sleutelwoorden konden vinden en probeerden met die sleutelwoorden een samenvattend schema te maken. Als we rekening hielden met de W-vragen en de H-vraag lukte het eigenlijk al best goed! 

Tijdens de rekenlessen gingen we aan de slag met schaal en schaalberekening. We bekeken verschillende kaarten (Ledegem, België, Europa, de wereld,...) en bekeken naar de verschillende schalen die we zagen: breukschalen, lijnschalen,... Een tijdje geleden maakten we maquettes en probeerden we rekening te houden met het feit dat alles evenveel verkleind moest worden. Deze namen we er nu nog eens bij en we bekeken wat goed was en wat er minder goed verkleind was. 

Het vijfde leerjaar maakte deze week kennis met procenten. We bekeken het woord, probeerden stukjes te herkennen die we al kennen en leerden daarna over de drie musketiers. Er werden kommagetallen omgezet naar decimale breuken en deze werden omgezet naar procenten. We gingen ook op zoek naar dagdagelijkse zaken die te maken hebben met procenten. Procenten komen zo vaak voor zonder we het echt beseffen. 

Op woensdag kregen we opnieuw Engelse initiatie van Dominique. Tijdens deze lessen gaan we steeds aan de slag met zaken die bij ons project horen. Deze keer maakten we kennis met allerlei soorten schoenen en beluisterden we het lied 'These boots are made for walking'. 

Op donderdag kwam Lien van Combat langs in onze klas. Ze bracht een bak vol materiaal mee om bij te leren over textiel. Het spel begon met een introductie. We kregen allemaal een kledinglabel met een grondstof op en vormden zo 5 groepen. We bekeken de etiketjes in onze kledij en keken waarvan onze kleren gemaakt zijn. Wisten jullie dat er heel wat verschillende stoffen in één en dezelfde trui kunnen zitten? 

Eens we in groepjes verdeeld waren toonde ze ons pure wol die nog niet gesponnen was en we ervaarden hoe broos dat is. Door de wol allemaal naar dezelfde kant te kammen en daarna in twee richtingen te draaien, wordt dat een heel pak sterker. 

Toen we naar onze eigen etiketjes keken zagen we heel vaak elastaan. Dat wordt gemaakt van kleine plastickorrels. Deze korrels worden geplet en gesmolten en daarna worden ze door een soort douchekop geperst. Zo ontstaan er fijne draden die heel sterk zijn en waarvan er kledij gemaakt kan worden.

Daarna begon het echte spel. We bekeken een nieuwsuitzending en leerden enkele spreekwoorden bij: door het oog van de naald kruipen, kort van stof zijn, ik ben de draad even kwijt,... We begonnen aan de eerste uitdaging. Iedere groep kreeg een bord met 30 voorwerpen op, het was aan ons om alle voorwerpen aan te duiden die niets te maken hadden met textiel. De ene groep duidde er 10 aan, de andere 12,... We stonden versteld toen we te horen kregen dat alle voorwerpen iets te maken hebben met textiel!

Voor de tweede uitdaging kreeg iedere groep een duidelijke taak toegewezen, elke groep moest op zoek gaan naar 6 voorwerpen die kunnen helpen om hun taak te volbrengen.

  • rood: wonden verzorgen
  • groen: basiskamp inrichten
  • paars: voedsel zoeken
  • geel: relax
  • oranje: hulp zoeken

De derde uitdaging was een bordspel waarbij we de passagiers van het neergestorte vliegtuig moesten redden. Hiervoor moesten we allerlei denk- en doe opdrachten uitvoeren.
Op het einde van het spel hadden we de drie uitdagingen goed volbracht en kregen we alle vlaggen.

Vrijdagvoormiddag konden we even bellen met de baas van de Mode Unie. We mochten haar al onze vragen stellen en ze gaf ons steeds een heel duidelijk antwoord. Wisten jullie bijvoorbeeld dat de mode heel vaak bepaald wordt door kunst? Vele ontwerpers baseren zich op bepaalde kunstenaars om inspiratie op te doen. 

Hier kan je de foto's van deze week bekijken.


Tot maandag!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Avonturenklassen juni 2023

Week 2 van ons project rond het oude Egypte

De laatste twee schoolweken